2022 年度サイエンス/テクノロジー&アート/デザイン活動報告2:アルスエレクトロニカ・フェスティバル学生派遣

前回の記事に引き続き、2022 年度サイエンス/テクノロジー&アート/デザイン活動を報告します。

東工大基金の助成を受けて、2022年9月4日〜12日に、アルスエレクトロニカ・フェスティバル(Ars Electronica Festival)への学生派遣が実現しました。アルスエレクトロニカ・フェスティバルは、オーストリアのリンツで1979年より開催されている芸術・先端技術・文化の祭典で、メディアアートに関する世界的なイベントです。コロナウイルスの影響でオンラインとオンサイトのハイブリッド開催が2年続きましたが、2022年は3年ぶりにオンサイトでの開催となりました。今回の学生派遣は、野原研研究員の鹿又亘平さん(当時、文化庁メディア芸術クリエイター育成支援事業でアルスエレクトロニカの研修プログラムに参加中)の協力により実現しました。

2022年のアルスエレクトロニカ・フェスティバル(以下アルス)のテーマは「Welcome to Planet B: A different life is possible. But how?」。環境問題が深刻化する世界において、この地球上での生活はどうあるべきなのか。私たちはどのような行動をとり、どのような結果を受け入れなければならないのか。私たちはイノベーションとは技術やシステム、プロセス、最適化、合理化、利益の増大に関連するものという考え方から脱却し、人類自身を再発明する必要があるのではないか。サイエンス/テクノロジー&アート/デザインを通して、このような問いを投げかけ、答えを探る時空間がリンツに生まれていました。

環境・社会理工学院融合理工学系で学ぶ野原研究室の大学院生6名(博士課程2名、修士課程4名)がこのプログラムに参加しました。そのうち、修士課程1名を除く5名がコンセプト・デザイニングに受講生またはTAとして参加していた学生です。異分野・異文化コミュニケーションによりコンセプトと造形を練り上げた経験を経て、学生たちはアルスをどのように見たのでしょうか。訪問レポートを要約してご紹介します。

プログラム参加学生と鹿又氏

科学技術、芸術、社会の結びつき

アルスを訪れてみると、どの展示もプログラムも科学技術と結びついた芸術と社会の重要性を訴えていた。私たちは科学技術なしでは生きていけないが、技術ではなく社会やコミュニティが中心にあり、芸術が主体的な行動を促進する。これには、芸術という表現形式を通して社会の科学技術に対する理解を確かなものにするということも含まれる。

その一例が、Ars Electronica FuturelabによるNeural Network Trainingという作品である。急速な進化を遂げており、私たちの生活に目に見える変化をもたらしているAI技術であるが、その浸透度合いに反して、AIという言葉の裏で一体何が起こっているのかを理解する人は少ない。この作品は、可視化とインタラクションを通して、AI(特に深層学習)の基礎的なアルゴリズムであるCNN(Convolutional Neural Network)の仕組みを提示したものである。大きなスクリーンが並び、それぞれのスクリーンに画像解析の順番が映し出されることで、AIのインプットからアウトプットまでをたどることができる。来場者はカメラの前に物を置いてCNNアルゴリズムと対話し、時には弱点に気づいたり、AIをハックする楽しさを味わったりすることができる。このような体験を通してはじめて、AIというおぼろげな輪郭を持つ概念が、確かな手触りを持つ実体として像を結ぶのではないだろうか。

そして、このような取り組みの積み重ねによって、民主主義社会において科学技術を批判的に議論する土壌が培われていくのではないだろうか。

Neural Network Training (Credits: Daichi Tezuka)

議論のための開かれた空間

個別の展示とプログラムも印象深かったが、最も心を惹かれたのは、アルスには議論のための空間が提供され、その雰囲気が作られていたことだ。日本では人前で議論を始めることが難しいと感じることがある。普段の会話と議論は違うはずなのに、意見の違いで関係が壊れてしまうのではないかと心配になる(Bi0film.netという作品のワークショップでこのことを話した)。

Bi0film (Credits: Jung Hsu)

アルスでは異なる空間が作られていた。戦争や政治的弾圧、気候変動やフェミニズムに関する展示や演奏は芸術の形式をとることで、その事実を人々に訴える力があった。例えば、ウクライナの音楽家による音楽作品Lullaby for Mariupolは、ロシア軍によるマリウポリ攻撃の衛星映像とその情景に対応した音で構成されている。苦しみ、痛み、不正、残虐性が可視化、可聴化、可触化することで、私たちはこれらの概念的な事実を認識し、共感することができる。

このような作品や演奏を前に、人々は議論を呼ぶような会話を頻繁にしていた。私はそこに、アートとテクノロジーが虐げられた人々の声に応え、世界を変える可能性を見出した。

異分野コミュニケーションと責任あるイノベーション

デザインの学生として過ごした6年間の経験から、デザイナーには社会の問題を解決する責任がある一方で、社会課題はあまりにも複雑であり一つのデザイン案で変えられることはあまりにも少ないと考えていた。博士課程に進学してからは別の角度――問題解決ではなく、意見交換、知識生成、行動のためのスペキュラティブな側面――からデザインを考えるようになったが、最先端の技術を使って社会・文化規範を問い直し、再構築することを目的とするスペキュラティブデザインの分野を眺めても、壮大なプロジェクトに圧倒されるばかりで、自分の研究に応用できるようなものを見つけることは難しかった。

ところが、アルスでアート作品に没頭し、見て、聞いて、議論した1週間の後に、ついに何かが見えてきたような気がした。それは、紙を使って織り機の仕組みを体験できるワークショップ(Weaving as Material Calculus)、体のパーツの形がランダムに印刷されたシールを作るスロットマシーン(BODIE:S)、体液を使って作物を育てるシステム(TerraPort)などの形で現れた。

異分野間の対話を通して日常的な問題に気づき、身近な技術を使ってアート表現に結実させる、そのような営みの終点に現実的な問題に向き合った責任あるイノベーションがあることが、さまざまな作品とその作者との議論を通して、実感できるようになった。アート、デザイン、サイエンス、テクノロジーを別個のものとして定義することを一旦諦め、日常生活の端々に見られるようにそれらを全体として捉えて異分野コミュニケーションを進めることが、私の研究の第一歩となるかもしれない。

Weaving as Material Calculus (Credits: Chengtian Li)

BODIE:S(スロットマシーンとシールが貼られたトイレのドア)
(Credits: Chengtian Li and Daichi Tezuka)

TerraPort (Credits: Daichi Tezuka)

まとめ

2回にわたり、2022年度のコンセプト・デザイニングとアルスエレクトロニカ・フェスティバル学生派遣をご紹介しました。これらの活動に参加した学生はどちらも、シナリオのない異分野・異文化コミュニケーションに飛び込み、サイエンス/テクノロジー&アート/デザインに関する創作と思考を縦横無尽に展開してくれました。そして、そこには常に社会に対する眼差しがありました。

アート/デザインを通してサイエンス/テクノロジーを説明することで知の民主化を促進する、サイエンス/テクノロジー&アート/デザインを組み合わせて社会の変化を呼びかける、アート/デザインによって社会問題を問うことでサイエンス/テクノロジーの未来を予期する、こうした気付きを得たことは、予測困難なポストコロナ期の社会の中でも人類の課題を見据えながら進む力になるのではないでしょうか。

学生たちの活躍を楽しみにしつつ、2023年度もサイエンス/テクノロジー&アート/デザインに関する教育・研究活動に取り組んでいきます。コンセプト・デザイニングのパートナーである武蔵野美術大学のみなさま、温かく学生を迎えいれてくださったアルスエレクトロニカのみなさま、いつもご協力いただいている教員ならびに事務のみなさま、活動を支援くださったDNPと東工大基金に深く御礼申し上げます。

2022 Ars Electronica Festival Student Dispatch

English Summary

The Tokyo Tech Foundation facilitated the participation of students in the Ars Electronica Festival, held in Linz, Austria, from September 4 to 12, 2022. This festival is a renowned global event that celebrates art, technology, and culture, focusing on media art. After two years of being held in a hybrid format due to the pandemic, the 2022 festival returned to on-site activities. The participation of Tokyo Tech students was made possible through the collaboration of researcher Kohei Kanomata from the Nohara Lab, who was part of the Ars Electronica training program.

The theme of the 2022 Ars Electronica Festival was “Welcome to Planet B: A different life is possible.” The festival aimed to explore how life on Earth should be in the face of increasing environmental challenges. It emphasized the need to go beyond mere technological innovation and instead reimagine humanity itself through the integration of science, technology, art, and design. The Tokyo Tech students, three doctoral and three master’s students from the Nohara Laboratory, took part in the concept designing program, engaging in interdisciplinary and cross-cultural communication.

During their visit, the students observed the strong connection between science, technology, art, and society emphasized throughout the festival. They witnessed exhibits and programs that demonstrated the role of art in promoting proactive action and fostering public understanding of science and technology. For instance, they highlighted the work “Neural Network Training” by Ars Electronica Futurelab, which visually and interactively showcased the inner workings of AI technology, enabling visitors to engage with it and deepen their understanding.

The students also noted the festival’s open space for discussion, which encouraged dialogue and controversial conversations. Exhibits and performances addressing topics such as war, political repression, climate change, and feminism sparked conversations and raised awareness about these pressing issues. The students recognized the potential of art and technology to amplify the voices of the oppressed and bring about societal change.

Moreover, the students reflected on the importance of interdisciplinary communication and responsible innovation. They acknowledged the complexity of social issues and the limitations of a single design idea in solving them. Through their exposure to various artworks and creators at Ars Electronica, the students grasped the concept of responsible innovation that confronts real-world problems. They discovered the value of interdisciplinary collaboration and the integration of art, design, science, and technology in addressing societal challenges.

In summary, the Tokyo Tech students’ participation in the Ars Electronica Festival provided them with valuable experiences in interdisciplinary communication, cross-cultural exchange, and critical thinking in the realms of science, technology, art, and design. The festival served as a platform for promoting the democratization of knowledge, advocating for social change, and envisioning the future of science and technology in response to societal issues. The students gained insights that will empower them to navigate the uncertainties of a post-pandemic world while addressing the challenges facing humanity.

2022 年度サイエンス/テクノロジー&アート/デザイン活動報告1: コンセプト・デザイニング

2022 年度は新型コロナウイルスの流行が徐々に落ち着き、対面での活動に少しずつ活気が戻ってきた一年でした。この記事と次の記事では、2022 年度に環境・社会理工学院において超学際を推進する融合理工学系で、 野原研究室が主体となって取り組んだサイエンス/テクノロジー&アート/デザインに関する 2 つの教育活動をご紹介します。

東京工業大学×武蔵野美術大学合同ワークショップ「コンセプト・デザイニング」

2022 年 7 月 25 日〜30 日に、東京工業大学と武蔵野美術大学(以下武蔵美)の合同ワークショップ「コンセプト・デザイニング」が開催されました。2011 年にスタートしたこのワークショップは東工大では集中講義(地球環境共創コース専門科目)として開講されおり、他コースからの希望者も多く毎年履修に抽選が必要となる人気講義です。6 日間のワークショップでは、東工大生と武蔵美生がチームを組み、出されたお題から造形物を制作します。お題の解釈から造形物の制作まで、アプローチは無数にあり、絶対的な正解はありません。思考や文化が異なる(かもしれない)東工大生と美大生がお互いの専門性を提供しあうことで、サイエンス/テクノロジーとアート/デザインを融合させながら創造性を発揮し、最終的に一つの作品を生み出します。この過程でチームメンバーそれぞれがコミュニケーションの楽しさや難しさに向き合い、多角的にテーマ/コミュニケーション/プロセスを体験できることがこのワークショップの醍醐味です。

新型コロナウイルスの影響で 3 年ぶり 11 回目の開催となった 2022 年度の講義には、東工大生 13 名と武蔵美生 11 名が参加しました。両校の学生は 5 つのチームに均等に振り分けられ、そのうち 1 つは英語でコミュニケーションを行うグローバルチームでした。

今回のお題は「ふる ふれる」。例年、「想いが伝わるラブレター」「オトナとコドモ」「くりかえす」「ながいもの」「恋」「鏡」「右 左」など、なんとも掴みどころのない、禅問答のようなお題が出されるのもこのワークショップの特徴です。

今年のお題は「ふる ふれる」

日付内容
7 月 25 日講義「デザイン思考」(武蔵野美術大学 古堅真彦教授)
講義「『他とふれる』ところでコミュニケーションをずらす」(東京工業大学 野原佳代子教授)
お題発表
7 月 26 日講義「美術的思考?」(武蔵野美術大学 袴田京太朗教授)
講義「カーボンニュートラルと鉄鋼」(東京工業大学 須佐匡裕教授)
グループディスカッション
7 月 27 日DNP 見学
グループディスカッション
7 月 28 日中間発表会
グループディスカッション・制作
7 月 29 日グループディスカッション・制作
7 月 30 日最終発表会

ワークショップの日程はこの通り。前半 3 日間は武蔵野美術大学市ヶ谷キャンパス近隣の DNP プラザ(大日本印刷株式会社協賛)で講義とグループディスカッションを行い、後半 3 日間は東工大大岡山キャンパスに場を移し、中間発表会を挟んで制作を行いました。

須佐先生の講義

DNPプラザでのグループディスカッション

中間発表会の様子

講義からのインプットと講師陣のコメントをもとに、各チームが各々の方法で「ふるふれる」という抽象的なお題を具体的なコンセプトと造形に昇華させようと、試行錯誤を繰り広げました。会場は対面ならではの熱気に包まれ、連日夜遅くまで作業が続きました。

東工大三島ホールで行われた最終発表会では、各チームが趣向を凝らして作品のプレゼンテーションを行いました。今年は会場全体を上手く使った発表が多く、観客も作品を通して 6 日間の思考と試行のプロセスを追体験することができました。最終発表会には特別審査員として武蔵野美術大学の長澤忠徳学長(当時)と東工大の益一哉学長をお招きし、作品に対する講評をいただきました。両学長は、いくつかのパフォーマンス作品にも参加してくださいました。

長澤学長と益学長

パフォーマンス作品に参加する両学長

最終発表会にて

作品紹介

チーム名:ピタゴラバット

英語でコミュニケーションをとったグローバルチーム。「ふる ふれる」から「flu(感染)」「emotional(心にふれる)」「obsession(気がふれる)」を連想。そこから更に「Obsession (X) changes your perception of time(何かにハマると時間の捉え方が変わる)」との発想にいたった。造形物として、時間の違いを体感できる装置を制作した。

Obsession (X) changes your perception of time

ピタゴラバット

チーム名:全員営善部

「ふる ふれる」に見られる関係性に着目し、「ふる↔ふられる」は一方的だが、「ふる↔ふれられる」は相互的であることを発見。関係性を抽象化した結果、「線」を見出し、それをたまたま手元にあった「糸」に射影した。最終的には、チームメンバーと木などの自然物を糸でぐるぐる巻きにすることで、「巻かれることと巻くことの一体感と命のつながりに触れる感覚」に気がついた。東工大生が屋外で糸に巻かれる映像作品と巻いた糸のかたまりを作品として上梓した。

全員営善部

チーム名:なんで なん

「ふる ふれる」から「単振」と「共振」を連想し、「境」(単振と共振の境、ふるとふれるの境)に行き着く。会場のあちこちに置かれた文章、絵、造形物を見たり、触ったり、嗅いだりすることで、知ると知らないの「境」、分かると分からないの「境」を表現したのではないかと思わせる作品を制作した。

なんで なん

チーム名:ルカラレルノ公園

物理的に存在している「ふる」モノから、心に「ふれる」体験を想像し、儀式を創作。人々がライトがついた造形物を囲み、チームメンバーが起こす「ふる」にまつわる出来事があるごとに一歩ずつ前に進む。その出来事が心に「ふれたなぁ〜」と感じたらそのまま造形物の方を向いているが、感じなかったら造形物に背を向ける。不思議な空間を作り出すパフォーマンス作品。この儀式には両学長にも参加いただいた。

ルカラレルノ公園

ルカラレルノ公園の儀式

チーム名://(コメントアウト)

「ふる ふれる」から連想した「魅力的な崩壊」を象徴した正方形のオブジェクトを制作。これは実は「再認式」という式典のための記念彫刻であり、この数年間コロナウイルス対応のために一つ飛ばしにされることが多かった椅子(距離)をネガティブなものではなく、ポジティブなものとして再認識するためのものなのである。そのため、会場にある紙(DNP 協賛)でラッピングされた椅子も作品の一部である。式典にはテープカットの儀式もあり、これには両学長にも協力いただいた。

//(コメントアウト)のオブジェ

//(コメントアウト)がラッピングした椅子

参加学生の感想

東工大生

「アートとか美術とか芸術とか、そういうものが苦手意識もあったし、よく分からないし、成績も最低だったけど、作るとか共有できるってこんなにたのしいんだって毎日涙が出そうなほど嬉しかった。ここまで繋がろうと意識を向けて、没頭・夢中・ゾーン・没入・還る、とかできたのが嬉しい。」

「ものを形にすることを日常としている人たちの考え方(抽象を抽象のまま扱っていく)や、自分の思い通りの形にするために最大限やれること全てやるという姿勢にとても刺激を受けた。また、役に立たなくてもいいからコンセプトが伝わるように余白を残しながら表現するという行為が非常に新鮮で学びが多かった。最後に、やはり時間をかけて努力して生み出したものは強度があるのだと感じた。何かを思い通りになるまで必死にこねくり回す大切さを久々に思い出した。」

「輪郭がない未完成なものを許容できた経験を得ました。私はこれまで、定義できないものや、考え抜いてもそれが何かよくわからないものと、真剣に対峙したことがありませんでした。このワークショップ中も、序盤はよくわからないテーマが受け入れ難かったです。ですが、それらを少しずつ咀嚼していくことで、よくわからないものは既知の詰め合わせなのかもしれないと思うようになりました。」

武蔵美生

「『コンセプト』と『表現』の二つの関係やそれぞれについて、東工大生の視点から意見を聞けたことによって、美大の中にいたら疑問を持たなかったことについて考えることができた。単に自分の作りたいものを作るのではなく他人と協働してゼロに近い状態から作るということ経験できた」

「コミュニケーションを通して、普段の自分の制作で感じている悩みを解消する手がかりを得られた。感覚でやっていることを言葉にすることの必要性と、一方で、物質と向き合うことで思考が進められていくものづくりの基本を、グループワークの中で改めて実感し、今後の自分の制作に生かしていこうと思えた。」

「1 週間というある種のタイムリミットとテーマに応えていく過程という 2 つの圧力を感じたおかげか、初めましての人に対してこんなに積極的にコミュニケーションをとろうとしたのは初めてだった。収穫としては、どうみられたいという欲求よりも、どうにかして伝えたいという気持ちがこの 6 日間優っていたこと。コミュニケーションに対するモチベーションの違いに気づけた。」

まとめ

2022年度のコンセプト・デザイニングをご紹介しました。次の記事では、もう1つのサイエンス/テクノロジー&アート/デザイン活動として、アルスエレクトロニカ・フェスティバル学生派遣をご紹介します。

2022 Science/Technology & Art/Design Activity Report

English Summary

In FY2022, the Nohara Laboratory at the Tokyo Institute of Technology’s Transdisciplinary Science and Engineering Department organized two educational activities that combined science/technology and art/design. One of these activities was the joint workshop called “Concept Designing” held in collaboration with Musashino Art University. The workshop aimed to bring together students from both institutions to create sculptural objects based on a given theme, promoting interdisciplinary collaboration and creativity.

The workshop took place from July 25 to July 30, 2022, and involved 13 students from Tokyo Tech and 11 students from Musashino Art. The participants were divided into five teams, one of which was a global team that communicated in English. The theme for the workshop was “Furufufuru,” a Zen-like concept that allowed for various interpretations and artistic expressions.

The workshop schedule consisted of lectures, group discussions, visits, and production sessions. The first three days included lectures on design thinking, communication, artistic thinking, and carbon neutrality. Group discussions and presentations took place during the following days, where each team worked on translating the abstract theme into concrete concepts and forms. The venue for the workshop shifted from Musashino Art University’s Ichigaya Campus to Tokyo Tech’s Ookayama Campus.

At the final presentation held in Tokyo Tech’s Mishima Hall, each team showcased their artwork, which represented their interpretation of the theme. The presentations were elaborate, utilizing the entire hall to immerse the audience in the creative process. Special jury members, including the presidents of Musashino Art University and Tokyo Tech, provided feedback and participated in performance pieces.

The teams’ artworks varied in concept and execution. One team created a device to experience the changing perception of time, while another explored the relationship between single vibrations and resonance. A team focused on the ritualistic experience of touching the mind through physical objects, and another created a sculpture symbolizing “attractive collapse.” Each artwork reflected the team’s interpretation of “Furufufuru” and demonstrated the fusion of science/technology and art/design.

The participating students shared their experiences and insights from the workshop. A Tokyo Tech student expressed joy in being able to create and share their work, highlighting the importance of embracing unfamiliar concepts and the strength that comes from dedicated effort. The student also learned from the art students’ approach of leaving blank spaces and conveying concepts without utility. Another student appreciated the opportunity to collaborate with students from a different discipline and gained new perspectives on concept and expression.

A Musashino Art student acknowledged the workshop’s impact on their artistic practice, realizing the necessity of verbalizing sensory experiences and the value of facing materials in the creative process. The student also highlighted the importance of active communication and how it can outweigh the desire for recognition. The workshop provided a platform for questioning and collaborating on creative ideas that they wouldn’t have experienced within their art college.

Overall, the Tokyo Institute of Technology x Musashino Art University joint workshop ‘Concept Designing’ in FY2022 successfully fostered interdisciplinary collaboration, encouraged creative thinking, and provided valuable experiences for students from both institutions. The workshop allowed participants to explore the fusion of science/technology and art/design, ultimately creating unique artworks that showcased their diverse interpretations of the given theme.

Olfaction and its impact on train travellers well-being in Japan

【下記の日本語訳をご参照ください】

Lead Researchers and authors: Prof Shinya Hanaoka, Xin Guo, Akari Nosaka, Tokyo Institute of Technology, Hanaoka Research Group, School of Environment and Society, Department of Transdisciplinary Science and Engineering; Nathan Cohen, Tokyo Institute of Technology WRHI Visiting Professor; Central Saint martins, University of the Arts London.

FULL TITLE: Olfaction and its impact on train travellers well-being in Japan, a transdisciplinary collaborative research project integrating art, science and technology.

Following discussions in 2019 resulting from a presentation made at the ‘Colloquium with Central Saint Martins @ Tokyo Tech’ (14 May) a research project has developed led by Nathan Cohen and Shinya Hanaoka, with students attending the Hanaoka Research Group, Xin Guo and Akari Nosaka. This commenced in October 2019, as an olfactory project investigating the impact of odour on train passengers sense of well-being, with Xin Guo undertaking a supervised literature review. Over the duration of the research to date we have been investigating how smell influences our impression of the environment with a view to understanding if a heightened sense of well-being could be induced in passengers on public transport, particularly at times of stress, through the subtle introduction of certain odours.

Isumi Railway Company, Japan, train carriage (Credits: authors)

We are also interested in how smell can be used to positively enhance the experience and recollection of different aspects of making a particular journey, from the purchasing of a ticket, through travel to associations with particular places – an assisted form of auto-performative olfactory and culturally curated experience, both practical and aesthetic, which may be of interest to passengers and train companies in promoting travel as a healthy experience that could also enhance well-being and for purposes of tourism.

This complements research previously undertaken by Nathan Cohen collaboratively with the Japanese artist Reiko Kubota, along with others researching this, into the field of olfaction, memory and narrative,* with a view to establishing how the well-being benefits of olfaction can be adapted to a larger scale. Shinya Hanaoka expressed an interest in this in the context of public transport, a field in which he has expertise. For both of us this research opens up new possibilities for investigation in ways that we have not previously had the opportunity to explore.

The literature review did reveal some studies looking at different aspects of passenger response to train travel although there was relatively little published that covered the specific aspects in relation to olfaction that we are interested in investigating. There is, however, more literature available relating to personal response to different odour types, and this helped to inform the choices made regarding which odours to test and the methods that should be used to do this.

Tokyo Tech Olfactory research visit to Isumi Railway Company (Credits: authors)

In the Spring of 2020 Shinya Hanaoka approached a couple of train companies in Japan and the Isumi Railway Company in Chiba agreed to our conducting an experiment aboard one of their trains. This company runs a small railway line between Ohara and Kazusa-Nakano which provides for local transport needs and tourism, the journey running through the Boso peninsula known locally for its beautiful landscape. During the tourist season the company also offers gastronomic train journeys attracting visitors from within Japan and abroad, particularly during the Spring and early Summer flowering season.

Consequently, we devised an experiment where passenger response to odour on a train could be tested. This would enable us to test 2 odours and how they impacted travellers on 2 timed round trip journeys between Ohara to Otaki stations. Two hypothesise were being tested relating to the idea that a pleasant ambient smell on the train would (1) induce a change in railway users emotional response and that (2) it would influence their perception of the environment in which they were travelling, leading overall to an enhanced sense of well-being.

Completing the questionnaire during the train journey (Credits: authors)

A questionnaire had to be devised to be completed by each traveller for each of the journeys they made with the different odours and also without an odour being introduced that would enable statistical analysis of participants responses. Led by Xin Guo, assisted by Akari Nosaka, 23 students from Tokyo Institute of Technology volunteered to participate in the experiment and questionnaire forms were completed on December 2nd 2020 when the main experiment took place, following an initial test in November.

The questionnaire was based on established psychological test methods. The first hypothesis, related to pleasure and arousal of emotion, was tested using the PAD Model (Mehrabian and Russell, 1974) and Russell’s Circumplex Model (Russell, 1980), adapted for use in Japan with a revised translation (任,井上 2018). The second hypothesis, perception of the train carriage environment, was tested by including an updated version of the Semantic Differential technique (SD method) (Osgood et al., 1957). Participants were asked to record their perceptions using a Visual Analogue Scale.^

Advice on the questionnaire preparation and experimental methodology was also provided by Associate Prof Mitsue Nagamine (Tokyo Institute of Technology, Nagamine Lab), and Prof Takefumi Kobayashi (Bunkyo Gakuin University). Prof Satomi Kunieda (Ritsumeikan University) also advised on the selection of the odour samples used in the experiment, which were distributed in the train carriage using fans.

Shinya Hanaoka (front centre), Xin Guo (front, second from left), Akari Nosaka (front, left side) and olfactory research experiment participants from Tokyo Institute of Technology at the Isumi Railway (Credits: authors)

While this was an initial test with 23 participants, we did learn that, for the majority of those taking part in the experiment, there was a measurable increase in their sense of well-being when exposed to both odour samples, Lavender and Lemon (citrus), compared to when travelling without an odour sample present.†

We are now entering the next stage of the research (April 2021 – March 2022) to establish how different olfactory sources enhance train passenger experience, and how this may also relate to tourism. Nathan Cohen, together with the team from the Hanaoka Research Group, will also be investigating the use of olfaction and the ways this can be developed and applied aesthetically to create memorable user train journeys.                 

*For details of this research please visit this website: www.olfactoryresearch.net/research

^Xin Guo has now graduated with a Master’s thesis titled: The influence of odor in a train carriage upon positive emotional response in railway users (鉄道車両内の香りが利用者のポジティブ感情に与える影響), that describes the research undertaken for this project up to March 2021.

† This experiment was conducted under Covid-19 pandemic restrictions which meant numbers of participants were restricted, so results should be interpreted accordingly.

S T A D H I – Science & Technology + Art & Design Hybrid Innovation

This research is supported by the Tokyo Tech World Research Hub Initiative (WRHI), School of Environment and Society, Department of Transdisciplinary Science and Engineering, Tokyo Institute of Technology.

© 2021 Photographs and intellectual content – all rights reserved by the authors.


嗅覚とその日本の電車旅行者の幸福への影響

「東京工業大学でのセントラル・セント・マーティンズ校とのコロキアム」 (https://www.tse.ens.titech.ac.jp/~deepmode/csm/blog/%e5%a0%b1%e5%91%8a%ef%bc%9a%ef%bc%92%ef%bc%90%ef%bc%91%ef%bc%99%e5%b9%b4%ef%bc%95%e6%9c%88%ef%bc%91%ef%bc%94%e6%97%a5%e3%81%ab%e3%82%bb%e3%83%b3%e3%83%88%e3%83%a9%e3%83%ab%e3%83%bb%e3%82%bb%e3%83%b3/)(5月14日)でのプレゼンテーションから発生した2019年の議論に続き、ネイサン・コーエン特定教授と花岡伸也教授が率いる研究プロジェクトが開始され、花岡研究室の郭欣と野坂朱里が参加しました。この研究は、香りが列車の乗客の幸福感に与える影響を調査する嗅覚プロジェクトとして2019年10月に開始し、郭欣が文献レビューを実施しました。これまでの研究期間中には、香りが環境の印象にどのように影響するかを調査してきました。特に、ストレスのある時に、特定の香りを導入することによって、公共交通機関の乗客に幸福感の高まりが誘発されるかどうかを理解するための調査を行っています。

今回の実験は2020年12月2日に23名が参加しました。場所は、千葉県の上総中野駅と大原駅を結ぶ小さな鉄道路線で、美しい景観で地元で有名な場所です。郭欣が主導したこの初期テストでは、実験に参加した大多数の人にとって、ラベンダーとレモン(柑橘類)の両方の香りにさらされたときに、香りがない状態と比べると、幸福感の増加が見られました*。

研究の次の段階では、嗅覚源が列車の乗客体験をどのように向上させるか、そしてこれが観光にどのように関係するかを確認します。ネイサン・コーエンは、花岡研究室と共に、嗅覚の使用とこれを美的に開発・適用して、思い出に残る列車の旅を作成する方法についても研究します。

*この研究の詳細についてはこちら(www.olfactoryresearch.net/research)

Olfaction and its combination with visual stimuli in the creation of interactive and immersive environments

【下記の日本語訳をご参照ください】

Lead Researchers and authors: Prof Takamichi Nakamoto, Saya Onai, IIR Laboratory for Future Interdisciplinary Research of Science and Technology, School of Engineering, Tokyo Institute of Technology; Nathan Cohen, Tokyo Institute of Technology WRHI Visiting Professor, Central Saint Martins, University of the Arts London.

ARTICLE’S FULL TITLE: Olfaction and its combination with visual stimuli in the creation of interactive and immersive environments, with the potential to enhance personal engagement and well-being – a transdisciplinary collaborative research project integrating science, technology and art.

Since March 2020 we have been working on an olfactory project investigating how smell, in combination with visual stimuli, influences our impression of an environment and how this could impact Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) users when creating immersive, interactive scenes.

Smell is a complex medium to work with, posing challenges for developers, technologists and creatives in its identification, application and handling. Invisible yet, to varying degrees, influential in how we interpret our environment, it has been a source of fascination and inspiration for centuries. Samples of aromatic substances are to be found in the graves of early Egyptians and, in refined forms, it has been a rare and sought after commodity across cultures through to the present day.

Smell, or more particularly the odours which form it, can be distributed artificially in different ways. Perfume is worn directly on the body or clothing. Aromatic oil or alcohol based solutions can be sniffed from a simple container or using smelling sticks that absorb the sample. Moved under the nose the aromatic compounds within the odour samples are released into the air and we absorb them through our nasal passages where smell receptors translate the experience to the brain. This requires a simple haptic approach to encountering the smell sample. Alternatives include burning incense, warming essential oils, and the use of aerosol sprays and gel dispensers to disseminate odours more widely within a space.

A high-speed solenoid valve open/close olfactory display setup in the  Nakamoto Laboratory (Credit: authors).
Diagram illustrating use of the high-speed solenoid valve open/close olfactory display set up in the Nakamoto Laboratory. (Credit: authors).

However, to offer a range of odours in a way that is more intimate and corresponds to other stimuli within a controlled and time based environment requires a different approach. Over recent years Takamichi Nakamoto has developed, with his team in the Nakamoto Laboratory, a technical and computerised approach to delivering odour samples, either linked to a headset or in close proximity, enabling their combination with visual and auditory media in immersive digital environments. Many technical difficulties had to be overcome in this construction including how to enable several odour samples to be delivered through one device without their contaminating each other, and how these odours could be linked to different aspects of the immersive environment in which they can be encountered over varying durations of time. The device currently being used for our experiments in the creation of interactive virtual spacio-olfactory games is an high-speed solenoid valve open/close olfactory display.

Scentscape (2019, Nathan Cohen, Reiko Kubota) an interactive olfactory artwork with digital display (Credit: authors).

One area of investigation we are exploring is how smell can encourage memory and enhance narrative association. An earlier example of this may be seen in the boxed artwork Scentscape (2019, Nathan Cohen, Reiko Kubota) where odour samples were presented in small glass screw capped containers which, when handled, triggered sequences of still images on a video screen corresponding to particular places with which the odours are associated. Other objects relating to memories of these places could also be placed within the box, the intention being that the user could combine their own imagery, odour samples and objects to create their own personalised memory box.

The olfactory displays developed by Takamichi Nakamoto offer a more technical and differently immersive approach. In this current research we will be exploring ways in which the combination of imagery and olfaction can create an enhanced narrative experience for the user through the development of scenes that complement and are complemented by odours. This will also take the form of an animated interactive environment that users engage with.

As Saya Onai states in a co-published paper ‘Significant research has already been done in relation to memory and scene recall that can be induced by scent (odours), but information transmission and scene recall by scent alone has not yet been realised effectively. It has been difficult to achieve a common perception of a particular scene from a certain odour due to the influence of prior experience and differences in individual perceptions.’ * In this research, we are seeking ways to enhance scene recollection by combining olfactory, visual, and possibly auditory, stimuli within an immersive environment.

Pair of images displayed sequentially with a 10 second blank screen and odour sample between the first and second versions of the image (Credit: authors).

To better understand the links between smell and memory recall a supervised experiment was conceived by the group working on this research and conducted in the Nakamoto Laboratory by Saya Onai in December 2020. 18 volunteers were divided into 2 separate groups.† Group 1 were presented with the first of 2 related images on a monitor screen, the screen then went blank and an odour related to the image was dispensed through the linked headset for 7 seconds with an overall pause of 10 seconds. Following this the screen displayed the second related image. There were a sequence of 11 sets of visual image pairs with corresponding odours, referred to as ‘scenes’, that all the volunteers experienced consecutively. After viewing all 11 scenes a multiple choice questionnaire was presented asking which odour is the correct one in relation to each scene. For group 1 the questionnaire presented sets of 4 visual images per odour to select from, inviting the participant to identify which image correctly corresponds to the odour for each scene.

Group 1 multiple choice selection for an test odour 
Group 2 multiple choice selection for an test odour (Credit: authors).

Group 2 separately experienced the same test, only the multiple choice options for selecting the correct odour were text based only and not images.

Initial analysis of the experiment’s results reveal mixed rates of identification, with some odour – image associations stronger than others. We will be exploring this further to identify which odour image combinations are more readily identifiable, together with investigating the temporal nature of odour and odour combination in the creation of animated smell scenes that induce narrative association. We will also be considering the aesthetic aspects of the game design required to engage users and enhance their experience of interaction. This will form the basis for the research during April 2021 – March 2022, with the intention to produce a working prototype for display at Siggraph Asia in December 2021.

*香りによる情景想起の基礎的研究  Fundamental Study of Association of Scenes with Scents Nakamoto, T., Onai, S., Iseki, M., Cohen, N. (2021) IEICE General conference

† This was an initial experiment conducted under Covid-19 pandemic restrictions which meant numbers of participants were restricted.

S T A D H I – Science & Technology + Art & Design Hybrid Innovation

This research is supported by the Tokyo Tech World Research Hub Initiative (WRHI), Program of the Institute of Innovative Research (IIR), Tokyo Institute of Technology.

© 2021 Photographs and intellectual content – all rights reserved by the authors.


インタラクティブで没入型の環境の作成における嗅覚と視覚刺激の組み合わせ

2020年3月以来、私たちは嗅覚プロジェクトに取り組んでおり、視覚刺激と組み合わせて、嗅覚が環境の印象にどのように影響し、没入型のインタラクティブなシーンを作成するときに仮想現実(VR)と拡張現実(AR)のユーザーにどのように影響するかを調査しています。

香りは複雑なメディアであり、その識別、応用、処理において、開発者、技術者、クリエイターに課題をもたらします。香りは、香水、アロマオイル、お香、またはエアゾールスプレーやジェルなど、さまざまな方法で人工的に分散させることができます。ただし、制御された時間・環境内で、より緊密で他の刺激に対応する方法でさまざまな香りを提供するには、別のアプローチが必要です。近年、中本高道教授は中本研究所のチームとともに、ヘッドセットにリンクされた、または近接した香りサンプルを拡散するための技術的かつコンピュータ化されたアプローチを開発し、没入型デジタル環境で視覚および聴覚メディアとの組み合わせを可能にしました。

このインタラクティブ嗅覚ディスプレイは、香りがどのように記憶を促し、物語の関連性を高めることができるかを探求するために使用されました。実験は、2020年12月に中本研究室のメンバーによって18人のボランティアに対して実施されました。初期分析結果はさまざまで、強い関連をしめす香りと画像があることが明らかになっています。2021年4月から2022年3月までのさらなる研究は、2021年12月のSIG-GRAPH Asiaで展示するための実用的なプロトタイプを作成することを目指します。

4-8 Nov 2019: Reflecting on the Hacking Hearts project UK

【下記の日本語訳をご参照ください】

The Hacking Heart hackathon was held at Central Saint Martins, London, UK, on 4-8 November 2019 (full programme here). Prof. Nohara and the team reflected on the interdisciplinary exchanges performed during their weeklong project. 

Illustration by Libby Morrell

“After day one I was a bit overwhelmed by the presentations – there’s a lot to absorb”. Participants and organisers of the Hacking Heart hackathon sat down 10 days later to reflect on the event. The project was a weeklong experimental collaboration between scientists and Art & Design students, held on 4-8 November 2019 at Central Saint Martins college (CSM) in London, UK. The activities were designed to interrogate and reimagine contemporary scientific research centred on heart disease, energy harvesting and cellular sensing. Talking to the organisers Dr Heather Barnett and Dr Ulrike Oberlack, the students described the initial difficulties in accessing scientific language and content delivered by the scientists, “I had more one-on-one experience discussing the research with the scientists that cleared up a lot of misunderstandings… it helped with our research and planning before we went to discuss it with the scientists”. Researchers from the Tokyo Institute of Technology (Tokyo Tech) and Queen Mary University of London (Queen Mary) worked with the organisers and 12 students from across a range of postgraduate courses at CSM (MA Art and Science, MA Design Furniture, MA Graphic Communication Design, MA Industrial Design, MA Jewellery Design, and MA Performance Design and Practice). Over the course of the week, the workshops facilitated a fertile exchange of ideas between artists and scientists. Each of the three groups of students produced a performance, delivered to participants and members of the public in a symposium on the last day.

The workshops took place in the Grow Lab at CSM, a biology facility dedicated to art and design teaching and research.  Photo © Hacking Hearts CSM/TiTech 2019

Initially, the event presented the typical difficulties of working collaboratively. “At the beginning we have a lot of ideas about the project, about the Hacking Hearts, how to show that, but, finally, we should give up some of them, some things are not very strong or some things not very connected, not very related”. The students learned to sacrifice some ideas to build up a clear outcome. “It was that phrase that consumed my mind: that a horse designed by committee could look like a camel”, the group laughed.

“It was that phrase that consumed my mind: that a horse designed by committee could look like a camel”

On the first day, the scientists shared their work in biotechnologies for the students to hack over the course of the week, ending with a public symposium on 8th November. Dr Thomas Iskratsch (Queen Mary) presented his research on biotechnological approaches for preventing and curing heart disease. Integrating biology with engineering, bioengineering solutions employ a combination of cells, signals and materials to create tissues outside the body that “will give us insights into disease processes, which in the future might aid design of novel drugs”. Dr Iskratsch researches the ways in which heart cells measure muscular stiffness by using simplified systems to investigate specific parameters in isolation, such as rigidity or shape. The students were invited to respond to his research and develop a “transdisciplinary translation” of its contents, as part of a wider effort to create a “third place bridging science/tech and art/design through communication”, as the organisers described. 

The participants collaborated for 4 days before presenting their responses in a public symposium. Photo © Hacking Hearts CSM/TiTech 2019

The research discussed by Prof. Wataru Hijikata (Tokyo Tech) provided additional food for thought. His presentation gave a quick overview of his work on energy harvesting systems that can be implanted in the human body, such as those required to power artificial heart pumps. The students responded to this work by creating props for a performance built around the idea of natural and artificial heartbeats. This inspired a question about accuracy during the symposium’s Q&A, as according to the students, by engaging with scientific content artists can “try to accurately communicate [in a] very certain and interesting way to a wider public audience, or you can go down the route where you’re just using as a jumping-off point, something to interpret, something to inspire you”.

The experience also changed the scientists’ own perception of what could be possible through collaboration with artists. On a straightforward level, Hijikata had to censor the content of his presentation to avoid discussing ethically challenging methods, such as the use of animal testing in research. This triggered a sort of suspicion about scientific procedures but resulted in a positive artistic outcome. For the scientist, “some disturbances are necessary for making impressive emotional performances”. He admired the performance about the beating hearts, which showed the essence (if not the details) of his research had been received appropriately by the students. For him, the value of art lies in translating scientific information into emotions. He compared his experience of the performance with that of watching the Japanese martial art of Kendo, “you’re very close in that moment – there’s no distance”. This was a superb achievement for the students. “I think that a lot of artists would aspire to this”, the organisers noted.

CSM students used lighted-up heart-like props and suggestive videos in their performance. Photo © Hacking Hearts CSM/TiTech 2019

By working with people with “different disciplinary knowledge, methods and mindsets”, the participants explored and reinterpreted social, ethical and philosophical dimensions of scientific research. In her role as Social Scientist in Residence at CSM, Prof. Nohara observed and reflected on the hybrid nature of those interactions. The team observed, “I guess the creative process generally goes through several phases of diversion, conversion, diversion, conversion, diversion, conversion. It’s sort of when you hit a problem, you then open it up and then have to close it down, and then you’ve got another problem”. The social dimension involved in collaborating with others can lead to the attempt to include all voices and “embrace everything”. But achieving a definite outcome requires some final convergence of views. This was compared to an artist’s creative process, embracing all ideas at the start only to reject, select and develop components later.

During the hackathon, thinking creatively was promoted by exercises such as exploring alternative meanings for the words used in the scientific presentations. “It was really interesting how we all had different kind of ideas about some of the words”, the students convened, pointing out differences in specialised knowledge and personal interests among the participants. “So, the strategy worked in inviting inspiration?”. A student confirmed, “I think that helped everyone open up and look at it a little bit more creatively [free] instead of just thinking in terms of […] how to interpret that research”.

“The ‘right’ is when you’re feeling connected enough to the artwork so that what you’re proposing has some sort of plausibility to it, but far enough away so that it is not a one-on-one translation”

Another team of CSM students proposed a “symbiotic ecology system between human body and plants”. Photo © Hacking Hearts CSM/TiTech 2019

The programme of events concluded on 8th November with a public symposium, during which the scientists presented their work to the audience and the students performed work created in response to the discussions held during the week-long activities. Four students entered the stage in the dark holding heart-like luminous objects while a projected video asked, “Can you distinguish between the different heartbeats? Healthy heart, unhealthy heart, pacemaker, artificial heart”. The audience was invited to participate in the performance and answer the question by beating different materials. Their active engagement surprised even the artists, “it was amazing that in one moment […] was interacting and it was very beautiful to see that”. This mimicked the contents of the presentation given by Prof. Hijikata but provided an alternative take on the issues. 

Dr Iskratsch from Queen Mary presented his work on Bioengineering Approaches for Heart Disease. Photo © Hacking Hearts CSM/TiTech 2019

Finally, the participants agreed on the importance of having a symposium at the end of the week, “I think that even though we know that there was no specific outcome required, there was – because of the symposium. I think without that, we may not have formulated pieces that were ready to show”. The participants appreciated the pressure given by the tight schedule and linked their productivity to it, “It wasn’t stressful. It was more trying to come up with creative solutions in order to get to a place where we were satisfied that the audience would have something somewhat finished to interpret”.

“So that was quite nice to go out of your comfort zone and I feel like I want to push that a bit further maybe in my own work”

Beyond the success of the project for the team and their audience, the experience left a mark on individual artists, e.g. inspiring further performative elements and using materials closer to those the scientists employ in their work. “So that was quite nice to go out of your comfort zone and I feel like I want to push that a bit further maybe in my own work”. The discussion concluded with positive remarks about continuing the collaboration with Dr Iskratsch, who is also based in London, and plans for a potential exhibition at the Science Museum to produce a physical body of work aside from the performances.


「Hacking Heart」ハッカソンプロジェクト(http://www.tse.ens.titech.ac.jp/~deepmode/en/event/hacking-hearts-4-8-nov-2019/)は、2019年11月4〜8日に英国ロンドンのセントラルセントマーチンズ大学(CSM)で開催された、科学者とアート&デザインの学生による1週間にわたる実験的なコラボレーションワークショップです。東京工業大学とロンドンのクイーンメアリー大学の研究者が、CSMのさまざまな大学院コースからの12人の学生と協働しました。

初日、科学者たちは、学生がハックできるように、バイオテクノロジーの研究を紹介しました。学生によると、科学的なコンテンツに取り組むことによって、アーティストはより広い聴衆に非常に確実で興味深い方法を用いてコミュニケーションを試みことができます。一方、この経験によって、アーティストとのコラボレーションを通じて何が可能であるかについての科学者自身の認識も変えました。

参加者は、「さまざまな分野の知識、方法、考え方」を持つ人々と協力することにより、科学研究の社会的、倫理的、哲学的側面を探求し、再解釈しました。UALの社会科学者として、野原教授は、アート・デザインの大学院生のチームで、科学と工学の議論がどのように翻訳され、言い換えられ、再表現されたか、ワークショップ中のすべての参加者間のコミュニケーションと相互作用のハイブリッドな性質を観察し、分析しました。

イベントは11月8日に公開シンポジウムで終了しました。このシンポジウムでは、科学者が作品を発表し、学生は過去4日間の活動で行われた共同ディスカッションに基づいて作成された作品を発表しました。次に、参加者は、科学的知識の伝達(設計手法の使用など)と、アーティストが作品のあいまいさのレベルを維持する必要性との違いについて話し合いました。彼らは自分たちのパフォーマンスを、サイエンスコミュニケーションの演習ではなく、「一種の仲介」と見なしていました。

このプログラムの活動は、互いの強みを強化し、材料や機械への関心など、既存の類似点を強調することで、分野間のギャップを埋めることに成功しました。その上、この経験は、さらなるパフォーマンスのアイデアを与え、科学者が仕事で使用するものに近い材料を使用するなど、個々のアーティストに痕跡を残しました。議論はロンドンのイスクラッチ博士とのコラボレーションを継続することの前向きな発言で締めくくられました。彼は、パフォーマンスとは別に、物理的な作品を制作するために科学博物館での展示を計画しています。

New! 9 Jan 2020: Hybrid Innovation Workshop Taster

HYBRID INNOVATION: A VISION BUILDING WORKSHOP will be offered.

ART AND DESIGN MEET SCIENCE AND TECHNOLOGY
13:00-16:30, 9 Jan 2020 @407A Workshop Room, South 5

We are a multidisciplinary team made of a designer, a translation/facilitation expert and a theorist working across art and design, science and technology and the humanities. We have been working together for years developing new research, educational and communication methods that bring together different perspectives from our respective fields and across several cultures. We have run a range of activities including academic symposia, hackathons, workshops and public events for different expert and non-expert audiences, in Tokyo and London.
With this workshop taster we want to share with you some of the insights we have been developing to address this urgent question:
how can we imagine alternate futures?

Most important for you, our guests, how can our methods and insights be mobilized to help you amplify your capacity for innovation, to think about the futures you want and to ask new questions about the values that matter to you and to your company.


HYBRID INNOVATION: A VISION BUILDING WORKSHOP
ハイブリッドイノベーション企業向けビジョン構築ワークショップを実施します。
ART AND DESIGN MEET SCIENCE AND TECHNOLOGY
アート/デザインと科学技術が出会うとき
2020年1月9日 13:30-16:00
東工大大岡山キャンパス 南5号館407A

科学技術/デザイン/哲学/翻訳・コミュニケーションなど、日英のマルチ分野のスペシャリストをそろえた東工大xCSMチームが、「科学技術&アート/デザインを人文科学知を用いてつなぎながら未来を思考する方法論」を「ちょこっとだけ」シェア(taster=味見です)。
世界は、コミュニティは揺れ動いています。どう未来を「想像」し、それに向かって自分たちを変えていくか。私たちはまだ、間に合うのか。
イノベーションを起こすキャパシティ、未来をささえ、社会にとって意義のある価値と変革を生み出すビジネス、そしてそれぞれの生き方に思いを馳せる、小さな時間を体験してください。[:en

16-20 Dec 2019: Existential Wearables II

Through hacking, the three prototypes emerged from the Existential Wearables I: Wearing Weather, Nose devise STRECO and Personal Mask.

What will happen this time?

GSEC advanced, 2 credit @407A, South 5 by Dr. Ulrike Oberlack.


あの実存ウェアラブルプロジェクトが戻ってきた!
天気をまとう・鼻デバイスSTRECO・パーソナルスペース…前回考案された3つのプロトタイプを受けて、どんな思考が、価値が、アイデアが展開するか。
グローバル理工人コース上級「物語のあるものつくり」(2単位)として開講中です。講師はウルリケ・オバーラック特任教授、南5-407Aにて。

4-8 Nov 2019: Hacking Hearts Project

【下記の日本語訳をご参照ください】

Hacking Hearts was an exciting experimental project designed to interrogate and reimagine contemporary scientific research centered on heart disease, energy harvesting and cellular sensing. The activities resulted from the collaboration between Tokyo Institute of Technology and two British universities: Central Saint Martins College (CSM) at the University of the Arts London (UAL) and Queen Mary University of London. 

Illustration by Libby Morrell

The event was held on 4-8 November 2019 at the Grow Lab at UAL, in the UK. Bioengineering scientists presented their research to a team of art students, worked together for a few days and on the last day the students performed their original responses in a public symposium. A series of “creative translation processes” were employed in the deconstruction and reconstruction of cutting-edge mechanical engineering and biotechnology information through art and design practices. As Social Scientist in Residence at UAL, Prof. Nohara observed and analyzed communications and interactions among all the participants during the workshop and how arguments in science and engineering were translated, reworded and re-expressed for a team of art and design graduate students. The project team included Dr. Heather Barnett, Dr. Ulrike Oberlac and Dr. Betti Marenko of UAL, Dr. Wataru Hijikata of Tokyo Tech, and Dr. Thomas Iscratch of Queen Mary University. 

The 5-day program included a range of activities which ended with a public participatory event on Nov 8th:

  • Nov 4th: Introduction and scientific presentations / demonstrations
  • Nov 5th: Practical activities / discussions to unpack the science and start ‘hacking’
  • Nov 6th-7th: Students work in small groups to develop ideas in critical / creative response to the scientific research.
  • Nov 8th: Presentation of outcomes to the visiting researchers + public symposium in the evening.

The international research team will continue to develop methods to combine different skills and ways of thinking to acquire fresh perspectives and ideas through communication using various tools, collectively called Communication-Driven Hybrid Method. Over 5 days of activities and discussions, the participants of Hacking Hearts explored techniques to share knowledge across disciplines and understanding each other beyond cultural borders. The project produced in-depth reflections and lessons learned which will inform future participation between science & technology and art & design practitioners. Interviews with participants and conclusions drawn from the event are discussed in more details in this article.

More information on the event program can be found on UAL’s website

 


 

「Hacking Hearts」は、心臓病、環境発電、細胞センシングを中心とした現代の科学研究を調査し、再考するために計画された刺激的な実験プロジェクトです。この活動は、東京工業大学と、ロンドン芸術大学(UAL)のセントラル・セント・マーチンズカレッジ(CSM)とロンドンのクイーンメアリー大学のコラボレーションから生まれました。

このイベントは、2019年11月4〜8日に英国のUALのGrow Labで開催されました。バイオエンジニアリングの科学者は、芸術の学生のチームに研究を発表し、数日間一緒に働き、最終日には学生が公開シンポジウムで独自の発表をしました。

 5日間のプログラムには、さまざまな活動が含まれていました。

  • 11月4日:イントロダクションと科学のプレゼンテーション/デモンストレーション
  • 11月5日:科学を解き放ち、「ハッキング」を開始するための実践的な活動/ディスカッション
  • 11月6日〜7日:グループワーク、科学的研究に対する批判的/創造的な反応のアイデアの開発
  • 11月8日:研究者の成果発表、公開シンポジウム

イベントプログラムの詳細については:UALのウェブサイト (https://www.arts.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0020/185033/HackingHearts_student_brief1.pdf) から。