2023 未来を創る“Hybrid Innovation” セッション1

今年もいよいよ始まりました!10月10日(火)東京工業大学大岡山キャンパスにて、産学連携ハイブリッド・イノベーション・プログラム2023のセッション第一回が開催されました。このプログラムは、野原研が英国のロンドン芸術大学Central Saint Martins校 (CSM) と共同で開発したオリジナルメソッドに基づき、講義・実践ワークショップ・ファシリテーション等を組み込み全10セッションで構成されています。野原教授が主宰する東工大環境・社会理工学院のSTADHIーScience & Technology + Art & Design Hybrid Innovationの理念をもとに、アート、デザイン、テクノロジー、サイエンスの知見と方法論を融合。ビジネス環境におけるイノベーションとコミュニケーションの促進を目指し、学際的アプローチに取り組んでいます。初回は、参加企業7社から19人全員が参加(プラス見学者も!)。簡単なイントロとウォーミングアップエクササイズのあと、プログラムの目的を紹介しました。WRH特任教授のネイサン・コーエン博士が実践的グループエクササイズを展開し、作品制作と科学研究におけるアート的方法論と科学的方法論の統合についてのレクチャーがありました。その後これをもとに、全員でディスカッションを行いました。

マテリアル(材料)を理解すること、そしてグループワークでの体験学習が今日のプログラムのコアであったと思います。今年は思い切って第1回目から、全員でマテリアル重視のエクササイズに取り組みました。限られた材料を使って「橋」を作るワークで、耐荷重構造と美的クオリティをどちらも創り出すことを狙いました。アウトプットのテーブルとテーブルの間に架けられた「橋」は、参加者全員で審査。その場で強度などがテストされ、コーエン博士とアート/科学について議論を深めるきっかけとなりました。美的視点を持ったアーティストが、科学的な分野でどのようにイノベーションを触発することができるか。みなさんの積極的な参加と率直な議論の中で、イノベーションとそれに向けた効果的なコミュニケーションについての課題が浮き彫りになりました。

学問分野のボーダーをめぐって人が持っている固定観念が指摘され、今後のセッションではそれらに向き合うことが重要な目標であることが確認されました。とても前向きなスタートになったと思います。

HIメソッド・昨年のプログラムなど、HIについてさらなる情報が欲しい方はこちら: https://www.tse.ens.titech.ac.jp/~deepmode/csm/blog/未来を創るhybrid-innovation/ お問い合わせは事務局へ: ogiuchi.s.aa[@半角に変更してください]m.titech.ac.jp


The 2023 edition of our Hybrid Innovation programme for industry was launched on Tuesday 10th October at the Tokyo Institute of Technology in Ookayama. The programme consists of a series of 10 sessions including lectures, practical workshops and facilitation based on original methods developed by the Nohara Lab in collaboration with Central Saint Martins college in the UK (part of the University of the Arts London). In line with the principle of the STADHI research platform led by Prof. Kayoko Nohara, Hybrid Innovation merges insights and methodologies from Art, Design, Technology and Science into a transdisciplinary approach which aims to promote innovation and communication in business environments.

The first session was attended by all 19 employees from the 7 participating companies. A brief introduction and a warm up exercise welcomed the participants and presented the aims of the programme. Visiting professor Dr Nathan Cohen instructed the groups on a practical exercise and gave a talk about the integration of artistic and scientific methodologies in artwork creation and scientific research. This formed the basis for an open discussion among participants and organisers.

Experiential learning through material engagement and group work form the core of the programme, and already from the first session all participants engaged in a material exercise. This required building ‘bridges’ using a limited range of materials, with the aim to produce both a load-bearing structure and one that had aesthetic qualities. The results were judged and tested collectively and inspired further discussion on art/science with Dr Cohen.

The session was successful in stimulating active participation and honest discussion among all those involved. The contributions highlighted challenges to innovation and effective communication. Some stereotypical assumptions about disciplinary boundaries were noted and a key aim of the programme is to address them in future sessions. A very positive start indeed.

Activity period: October 2023 to April 2024
PROGRAMME CONTENT: Seminars, workshops, manufacturing, experiments and creative community activities. A final symposium – open to participating companies and the public – is scheduled for April 2024.

For info please contact: tokyotechxcsm@tse.ens.titech.ac.jp

2022 年度サイエンス/テクノロジー&アート/デザイン活動報告2:アルスエレクトロニカ・フェスティバル学生派遣

前回の記事に引き続き、2022 年度サイエンス/テクノロジー&アート/デザイン活動を報告します。

東工大基金の助成を受けて、2022年9月4日〜12日に、アルスエレクトロニカ・フェスティバル(Ars Electronica Festival)への学生派遣が実現しました。アルスエレクトロニカ・フェスティバルは、オーストリアのリンツで1979年より開催されている芸術・先端技術・文化の祭典で、メディアアートに関する世界的なイベントです。コロナウイルスの影響でオンラインとオンサイトのハイブリッド開催が2年続きましたが、2022年は3年ぶりにオンサイトでの開催となりました。今回の学生派遣は、野原研研究員の鹿又亘平さん(当時、文化庁メディア芸術クリエイター育成支援事業でアルスエレクトロニカの研修プログラムに参加中)の協力により実現しました。

2022年のアルスエレクトロニカ・フェスティバル(以下アルス)のテーマは「Welcome to Planet B: A different life is possible. But how?」。環境問題が深刻化する世界において、この地球上での生活はどうあるべきなのか。私たちはどのような行動をとり、どのような結果を受け入れなければならないのか。私たちはイノベーションとは技術やシステム、プロセス、最適化、合理化、利益の増大に関連するものという考え方から脱却し、人類自身を再発明する必要があるのではないか。サイエンス/テクノロジー&アート/デザインを通して、このような問いを投げかけ、答えを探る時空間がリンツに生まれていました。

環境・社会理工学院融合理工学系で学ぶ野原研究室の大学院生6名(博士課程2名、修士課程4名)がこのプログラムに参加しました。そのうち、修士課程1名を除く5名がコンセプト・デザイニングに受講生またはTAとして参加していた学生です。異分野・異文化コミュニケーションによりコンセプトと造形を練り上げた経験を経て、学生たちはアルスをどのように見たのでしょうか。訪問レポートを要約してご紹介します。

プログラム参加学生と鹿又氏

科学技術、芸術、社会の結びつき

アルスを訪れてみると、どの展示もプログラムも科学技術と結びついた芸術と社会の重要性を訴えていた。私たちは科学技術なしでは生きていけないが、技術ではなく社会やコミュニティが中心にあり、芸術が主体的な行動を促進する。これには、芸術という表現形式を通して社会の科学技術に対する理解を確かなものにするということも含まれる。

その一例が、Ars Electronica FuturelabによるNeural Network Trainingという作品である。急速な進化を遂げており、私たちの生活に目に見える変化をもたらしているAI技術であるが、その浸透度合いに反して、AIという言葉の裏で一体何が起こっているのかを理解する人は少ない。この作品は、可視化とインタラクションを通して、AI(特に深層学習)の基礎的なアルゴリズムであるCNN(Convolutional Neural Network)の仕組みを提示したものである。大きなスクリーンが並び、それぞれのスクリーンに画像解析の順番が映し出されることで、AIのインプットからアウトプットまでをたどることができる。来場者はカメラの前に物を置いてCNNアルゴリズムと対話し、時には弱点に気づいたり、AIをハックする楽しさを味わったりすることができる。このような体験を通してはじめて、AIというおぼろげな輪郭を持つ概念が、確かな手触りを持つ実体として像を結ぶのではないだろうか。

そして、このような取り組みの積み重ねによって、民主主義社会において科学技術を批判的に議論する土壌が培われていくのではないだろうか。

Neural Network Training (Credits: Daichi Tezuka)

議論のための開かれた空間

個別の展示とプログラムも印象深かったが、最も心を惹かれたのは、アルスには議論のための空間が提供され、その雰囲気が作られていたことだ。日本では人前で議論を始めることが難しいと感じることがある。普段の会話と議論は違うはずなのに、意見の違いで関係が壊れてしまうのではないかと心配になる(Bi0film.netという作品のワークショップでこのことを話した)。

Bi0film (Credits: Jung Hsu)

アルスでは異なる空間が作られていた。戦争や政治的弾圧、気候変動やフェミニズムに関する展示や演奏は芸術の形式をとることで、その事実を人々に訴える力があった。例えば、ウクライナの音楽家による音楽作品Lullaby for Mariupolは、ロシア軍によるマリウポリ攻撃の衛星映像とその情景に対応した音で構成されている。苦しみ、痛み、不正、残虐性が可視化、可聴化、可触化することで、私たちはこれらの概念的な事実を認識し、共感することができる。

このような作品や演奏を前に、人々は議論を呼ぶような会話を頻繁にしていた。私はそこに、アートとテクノロジーが虐げられた人々の声に応え、世界を変える可能性を見出した。

異分野コミュニケーションと責任あるイノベーション

デザインの学生として過ごした6年間の経験から、デザイナーには社会の問題を解決する責任がある一方で、社会課題はあまりにも複雑であり一つのデザイン案で変えられることはあまりにも少ないと考えていた。博士課程に進学してからは別の角度――問題解決ではなく、意見交換、知識生成、行動のためのスペキュラティブな側面――からデザインを考えるようになったが、最先端の技術を使って社会・文化規範を問い直し、再構築することを目的とするスペキュラティブデザインの分野を眺めても、壮大なプロジェクトに圧倒されるばかりで、自分の研究に応用できるようなものを見つけることは難しかった。

ところが、アルスでアート作品に没頭し、見て、聞いて、議論した1週間の後に、ついに何かが見えてきたような気がした。それは、紙を使って織り機の仕組みを体験できるワークショップ(Weaving as Material Calculus)、体のパーツの形がランダムに印刷されたシールを作るスロットマシーン(BODIE:S)、体液を使って作物を育てるシステム(TerraPort)などの形で現れた。

異分野間の対話を通して日常的な問題に気づき、身近な技術を使ってアート表現に結実させる、そのような営みの終点に現実的な問題に向き合った責任あるイノベーションがあることが、さまざまな作品とその作者との議論を通して、実感できるようになった。アート、デザイン、サイエンス、テクノロジーを別個のものとして定義することを一旦諦め、日常生活の端々に見られるようにそれらを全体として捉えて異分野コミュニケーションを進めることが、私の研究の第一歩となるかもしれない。

Weaving as Material Calculus (Credits: Chengtian Li)

BODIE:S(スロットマシーンとシールが貼られたトイレのドア)
(Credits: Chengtian Li and Daichi Tezuka)

TerraPort (Credits: Daichi Tezuka)

まとめ

2回にわたり、2022年度のコンセプト・デザイニングとアルスエレクトロニカ・フェスティバル学生派遣をご紹介しました。これらの活動に参加した学生はどちらも、シナリオのない異分野・異文化コミュニケーションに飛び込み、サイエンス/テクノロジー&アート/デザインに関する創作と思考を縦横無尽に展開してくれました。そして、そこには常に社会に対する眼差しがありました。

アート/デザインを通してサイエンス/テクノロジーを説明することで知の民主化を促進する、サイエンス/テクノロジー&アート/デザインを組み合わせて社会の変化を呼びかける、アート/デザインによって社会問題を問うことでサイエンス/テクノロジーの未来を予期する、こうした気付きを得たことは、予測困難なポストコロナ期の社会の中でも人類の課題を見据えながら進む力になるのではないでしょうか。

学生たちの活躍を楽しみにしつつ、2023年度もサイエンス/テクノロジー&アート/デザインに関する教育・研究活動に取り組んでいきます。コンセプト・デザイニングのパートナーである武蔵野美術大学のみなさま、温かく学生を迎えいれてくださったアルスエレクトロニカのみなさま、いつもご協力いただいている教員ならびに事務のみなさま、活動を支援くださったDNPと東工大基金に深く御礼申し上げます。

2022 Ars Electronica Festival Student Dispatch

English Summary

The Tokyo Tech Foundation facilitated the participation of students in the Ars Electronica Festival, held in Linz, Austria, from September 4 to 12, 2022. This festival is a renowned global event that celebrates art, technology, and culture, focusing on media art. After two years of being held in a hybrid format due to the pandemic, the 2022 festival returned to on-site activities. The participation of Tokyo Tech students was made possible through the collaboration of researcher Kohei Kanomata from the Nohara Lab, who was part of the Ars Electronica training program.

The theme of the 2022 Ars Electronica Festival was “Welcome to Planet B: A different life is possible.” The festival aimed to explore how life on Earth should be in the face of increasing environmental challenges. It emphasized the need to go beyond mere technological innovation and instead reimagine humanity itself through the integration of science, technology, art, and design. The Tokyo Tech students, three doctoral and three master’s students from the Nohara Laboratory, took part in the concept designing program, engaging in interdisciplinary and cross-cultural communication.

During their visit, the students observed the strong connection between science, technology, art, and society emphasized throughout the festival. They witnessed exhibits and programs that demonstrated the role of art in promoting proactive action and fostering public understanding of science and technology. For instance, they highlighted the work “Neural Network Training” by Ars Electronica Futurelab, which visually and interactively showcased the inner workings of AI technology, enabling visitors to engage with it and deepen their understanding.

The students also noted the festival’s open space for discussion, which encouraged dialogue and controversial conversations. Exhibits and performances addressing topics such as war, political repression, climate change, and feminism sparked conversations and raised awareness about these pressing issues. The students recognized the potential of art and technology to amplify the voices of the oppressed and bring about societal change.

Moreover, the students reflected on the importance of interdisciplinary communication and responsible innovation. They acknowledged the complexity of social issues and the limitations of a single design idea in solving them. Through their exposure to various artworks and creators at Ars Electronica, the students grasped the concept of responsible innovation that confronts real-world problems. They discovered the value of interdisciplinary collaboration and the integration of art, design, science, and technology in addressing societal challenges.

In summary, the Tokyo Tech students’ participation in the Ars Electronica Festival provided them with valuable experiences in interdisciplinary communication, cross-cultural exchange, and critical thinking in the realms of science, technology, art, and design. The festival served as a platform for promoting the democratization of knowledge, advocating for social change, and envisioning the future of science and technology in response to societal issues. The students gained insights that will empower them to navigate the uncertainties of a post-pandemic world while addressing the challenges facing humanity.

2022 年度サイエンス/テクノロジー&アート/デザイン活動報告1: コンセプト・デザイニング

2022 年度は新型コロナウイルスの流行が徐々に落ち着き、対面での活動に少しずつ活気が戻ってきた一年でした。この記事と次の記事では、2022 年度に環境・社会理工学院において超学際を推進する融合理工学系で、 野原研究室が主体となって取り組んだサイエンス/テクノロジー&アート/デザインに関する 2 つの教育活動をご紹介します。

東京工業大学×武蔵野美術大学合同ワークショップ「コンセプト・デザイニング」

2022 年 7 月 25 日〜30 日に、東京工業大学と武蔵野美術大学(以下武蔵美)の合同ワークショップ「コンセプト・デザイニング」が開催されました。2011 年にスタートしたこのワークショップは東工大では集中講義(地球環境共創コース専門科目)として開講されおり、他コースからの希望者も多く毎年履修に抽選が必要となる人気講義です。6 日間のワークショップでは、東工大生と武蔵美生がチームを組み、出されたお題から造形物を制作します。お題の解釈から造形物の制作まで、アプローチは無数にあり、絶対的な正解はありません。思考や文化が異なる(かもしれない)東工大生と美大生がお互いの専門性を提供しあうことで、サイエンス/テクノロジーとアート/デザインを融合させながら創造性を発揮し、最終的に一つの作品を生み出します。この過程でチームメンバーそれぞれがコミュニケーションの楽しさや難しさに向き合い、多角的にテーマ/コミュニケーション/プロセスを体験できることがこのワークショップの醍醐味です。

新型コロナウイルスの影響で 3 年ぶり 11 回目の開催となった 2022 年度の講義には、東工大生 13 名と武蔵美生 11 名が参加しました。両校の学生は 5 つのチームに均等に振り分けられ、そのうち 1 つは英語でコミュニケーションを行うグローバルチームでした。

今回のお題は「ふる ふれる」。例年、「想いが伝わるラブレター」「オトナとコドモ」「くりかえす」「ながいもの」「恋」「鏡」「右 左」など、なんとも掴みどころのない、禅問答のようなお題が出されるのもこのワークショップの特徴です。

今年のお題は「ふる ふれる」

日付内容
7 月 25 日講義「デザイン思考」(武蔵野美術大学 古堅真彦教授)
講義「『他とふれる』ところでコミュニケーションをずらす」(東京工業大学 野原佳代子教授)
お題発表
7 月 26 日講義「美術的思考?」(武蔵野美術大学 袴田京太朗教授)
講義「カーボンニュートラルと鉄鋼」(東京工業大学 須佐匡裕教授)
グループディスカッション
7 月 27 日DNP 見学
グループディスカッション
7 月 28 日中間発表会
グループディスカッション・制作
7 月 29 日グループディスカッション・制作
7 月 30 日最終発表会

ワークショップの日程はこの通り。前半 3 日間は武蔵野美術大学市ヶ谷キャンパス近隣の DNP プラザ(大日本印刷株式会社協賛)で講義とグループディスカッションを行い、後半 3 日間は東工大大岡山キャンパスに場を移し、中間発表会を挟んで制作を行いました。

須佐先生の講義

DNPプラザでのグループディスカッション

中間発表会の様子

講義からのインプットと講師陣のコメントをもとに、各チームが各々の方法で「ふるふれる」という抽象的なお題を具体的なコンセプトと造形に昇華させようと、試行錯誤を繰り広げました。会場は対面ならではの熱気に包まれ、連日夜遅くまで作業が続きました。

東工大三島ホールで行われた最終発表会では、各チームが趣向を凝らして作品のプレゼンテーションを行いました。今年は会場全体を上手く使った発表が多く、観客も作品を通して 6 日間の思考と試行のプロセスを追体験することができました。最終発表会には特別審査員として武蔵野美術大学の長澤忠徳学長(当時)と東工大の益一哉学長をお招きし、作品に対する講評をいただきました。両学長は、いくつかのパフォーマンス作品にも参加してくださいました。

長澤学長と益学長

パフォーマンス作品に参加する両学長

最終発表会にて

作品紹介

チーム名:ピタゴラバット

英語でコミュニケーションをとったグローバルチーム。「ふる ふれる」から「flu(感染)」「emotional(心にふれる)」「obsession(気がふれる)」を連想。そこから更に「Obsession (X) changes your perception of time(何かにハマると時間の捉え方が変わる)」との発想にいたった。造形物として、時間の違いを体感できる装置を制作した。

Obsession (X) changes your perception of time

ピタゴラバット

チーム名:全員営善部

「ふる ふれる」に見られる関係性に着目し、「ふる↔ふられる」は一方的だが、「ふる↔ふれられる」は相互的であることを発見。関係性を抽象化した結果、「線」を見出し、それをたまたま手元にあった「糸」に射影した。最終的には、チームメンバーと木などの自然物を糸でぐるぐる巻きにすることで、「巻かれることと巻くことの一体感と命のつながりに触れる感覚」に気がついた。東工大生が屋外で糸に巻かれる映像作品と巻いた糸のかたまりを作品として上梓した。

全員営善部

チーム名:なんで なん

「ふる ふれる」から「単振」と「共振」を連想し、「境」(単振と共振の境、ふるとふれるの境)に行き着く。会場のあちこちに置かれた文章、絵、造形物を見たり、触ったり、嗅いだりすることで、知ると知らないの「境」、分かると分からないの「境」を表現したのではないかと思わせる作品を制作した。

なんで なん

チーム名:ルカラレルノ公園

物理的に存在している「ふる」モノから、心に「ふれる」体験を想像し、儀式を創作。人々がライトがついた造形物を囲み、チームメンバーが起こす「ふる」にまつわる出来事があるごとに一歩ずつ前に進む。その出来事が心に「ふれたなぁ〜」と感じたらそのまま造形物の方を向いているが、感じなかったら造形物に背を向ける。不思議な空間を作り出すパフォーマンス作品。この儀式には両学長にも参加いただいた。

ルカラレルノ公園

ルカラレルノ公園の儀式

チーム名://(コメントアウト)

「ふる ふれる」から連想した「魅力的な崩壊」を象徴した正方形のオブジェクトを制作。これは実は「再認式」という式典のための記念彫刻であり、この数年間コロナウイルス対応のために一つ飛ばしにされることが多かった椅子(距離)をネガティブなものではなく、ポジティブなものとして再認識するためのものなのである。そのため、会場にある紙(DNP 協賛)でラッピングされた椅子も作品の一部である。式典にはテープカットの儀式もあり、これには両学長にも協力いただいた。

//(コメントアウト)のオブジェ

//(コメントアウト)がラッピングした椅子

参加学生の感想

東工大生

「アートとか美術とか芸術とか、そういうものが苦手意識もあったし、よく分からないし、成績も最低だったけど、作るとか共有できるってこんなにたのしいんだって毎日涙が出そうなほど嬉しかった。ここまで繋がろうと意識を向けて、没頭・夢中・ゾーン・没入・還る、とかできたのが嬉しい。」

「ものを形にすることを日常としている人たちの考え方(抽象を抽象のまま扱っていく)や、自分の思い通りの形にするために最大限やれること全てやるという姿勢にとても刺激を受けた。また、役に立たなくてもいいからコンセプトが伝わるように余白を残しながら表現するという行為が非常に新鮮で学びが多かった。最後に、やはり時間をかけて努力して生み出したものは強度があるのだと感じた。何かを思い通りになるまで必死にこねくり回す大切さを久々に思い出した。」

「輪郭がない未完成なものを許容できた経験を得ました。私はこれまで、定義できないものや、考え抜いてもそれが何かよくわからないものと、真剣に対峙したことがありませんでした。このワークショップ中も、序盤はよくわからないテーマが受け入れ難かったです。ですが、それらを少しずつ咀嚼していくことで、よくわからないものは既知の詰め合わせなのかもしれないと思うようになりました。」

武蔵美生

「『コンセプト』と『表現』の二つの関係やそれぞれについて、東工大生の視点から意見を聞けたことによって、美大の中にいたら疑問を持たなかったことについて考えることができた。単に自分の作りたいものを作るのではなく他人と協働してゼロに近い状態から作るということ経験できた」

「コミュニケーションを通して、普段の自分の制作で感じている悩みを解消する手がかりを得られた。感覚でやっていることを言葉にすることの必要性と、一方で、物質と向き合うことで思考が進められていくものづくりの基本を、グループワークの中で改めて実感し、今後の自分の制作に生かしていこうと思えた。」

「1 週間というある種のタイムリミットとテーマに応えていく過程という 2 つの圧力を感じたおかげか、初めましての人に対してこんなに積極的にコミュニケーションをとろうとしたのは初めてだった。収穫としては、どうみられたいという欲求よりも、どうにかして伝えたいという気持ちがこの 6 日間優っていたこと。コミュニケーションに対するモチベーションの違いに気づけた。」

まとめ

2022年度のコンセプト・デザイニングをご紹介しました。次の記事では、もう1つのサイエンス/テクノロジー&アート/デザイン活動として、アルスエレクトロニカ・フェスティバル学生派遣をご紹介します。

2022 Science/Technology & Art/Design Activity Report

English Summary

In FY2022, the Nohara Laboratory at the Tokyo Institute of Technology’s Transdisciplinary Science and Engineering Department organized two educational activities that combined science/technology and art/design. One of these activities was the joint workshop called “Concept Designing” held in collaboration with Musashino Art University. The workshop aimed to bring together students from both institutions to create sculptural objects based on a given theme, promoting interdisciplinary collaboration and creativity.

The workshop took place from July 25 to July 30, 2022, and involved 13 students from Tokyo Tech and 11 students from Musashino Art. The participants were divided into five teams, one of which was a global team that communicated in English. The theme for the workshop was “Furufufuru,” a Zen-like concept that allowed for various interpretations and artistic expressions.

The workshop schedule consisted of lectures, group discussions, visits, and production sessions. The first three days included lectures on design thinking, communication, artistic thinking, and carbon neutrality. Group discussions and presentations took place during the following days, where each team worked on translating the abstract theme into concrete concepts and forms. The venue for the workshop shifted from Musashino Art University’s Ichigaya Campus to Tokyo Tech’s Ookayama Campus.

At the final presentation held in Tokyo Tech’s Mishima Hall, each team showcased their artwork, which represented their interpretation of the theme. The presentations were elaborate, utilizing the entire hall to immerse the audience in the creative process. Special jury members, including the presidents of Musashino Art University and Tokyo Tech, provided feedback and participated in performance pieces.

The teams’ artworks varied in concept and execution. One team created a device to experience the changing perception of time, while another explored the relationship between single vibrations and resonance. A team focused on the ritualistic experience of touching the mind through physical objects, and another created a sculpture symbolizing “attractive collapse.” Each artwork reflected the team’s interpretation of “Furufufuru” and demonstrated the fusion of science/technology and art/design.

The participating students shared their experiences and insights from the workshop. A Tokyo Tech student expressed joy in being able to create and share their work, highlighting the importance of embracing unfamiliar concepts and the strength that comes from dedicated effort. The student also learned from the art students’ approach of leaving blank spaces and conveying concepts without utility. Another student appreciated the opportunity to collaborate with students from a different discipline and gained new perspectives on concept and expression.

A Musashino Art student acknowledged the workshop’s impact on their artistic practice, realizing the necessity of verbalizing sensory experiences and the value of facing materials in the creative process. The student also highlighted the importance of active communication and how it can outweigh the desire for recognition. The workshop provided a platform for questioning and collaborating on creative ideas that they wouldn’t have experienced within their art college.

Overall, the Tokyo Institute of Technology x Musashino Art University joint workshop ‘Concept Designing’ in FY2022 successfully fostered interdisciplinary collaboration, encouraged creative thinking, and provided valuable experiences for students from both institutions. The workshop allowed participants to explore the fusion of science/technology and art/design, ultimately creating unique artworks that showcased their diverse interpretations of the given theme.

2022 未来を創る“Hybrid Innovation” 成果発表シンポジウム

4月14日、大岡山キャンパスの三島ホールにて「HI2022シンポジウム」が開催されました。今年の企業参加メンバー14名が4グループに分かれ、グループプロジェクト「HIプラクティス」の成果を発表しました。またゲスト講師2名による研究紹介と、プログラムの修了証授与式が行われました。

プログラム参加者、各参加企業からのゲスト、HIスタッフ、東工大の研究者や学生たちが出席。HIアシスタントディレクターの鹿又亘平氏が司会を務め、HIディレクターの野原教授によるプログラムの理念と概要説明からスタートしました。

また、書体研究者の朱心茹助教と、交通工学の専門家である花岡伸也教授がプチ講演を行い、まだ確立していない分野で模索すること、異なる専門分野間の協力により視点を変えることでイノベーションが生まれることが語られました。

参加者が体験した「HIプラクティス」は、全10回のHIセッションで学んだ理論や演習の学びを自分のものにし、具体的な企画にまとめあげる実践的な場を提供しています、参加者たちはセッションの途中ででグループに分かれ、用意されたテーマに沿って、架空の企業である設定のもと、新しいイノベーションのアイデアを練り上げていきました。今年は「2035年のプラスチック」というテーマで、潜在的課題(使い捨てプラスチックの廃止など)とデザインによる解決(持続可能な新素材や用途、バイオプラスチックなど)のどちらも表現するよう、参加者に呼びかけました。各グループはそれぞれ、提供された12の企業プロファイルと、2035年までに自社が達成すべきSDGsの中から選択しなければなりません、これによって、各グループが自ら定めた目標の達成に向けて、的確な解決策を導き出すはっきりした「制約」が与えられたわけです。

グループ1は長野県にある農家を利用して、農業用プラスチック材を地域農家が共同で再生・再利用する仕組みを考案しました。対話によって、新たな素材と地域コミュニティの循環システムを創ることでSDGsの中でも「陸の豊かさ」を持続させるビジネスモデルを構築しました。

グループ2は循環型素材で作る都市型カフェファームを考案。バイオプラスチックを使った折り畳み式容器を動物の餌にするサイクルを設計し、カフェビジネスを通して地域コミュニティに働きかけ環境問題を訴える場作りを提案しました。

一方グループ3は、介護施設入居者のウェルビーイングと地域コミュニティの醸成にねらいを定めました。リサイクルされた製品にブロックチェーン技術を使って思い出を載せることで、世代を超えた対話と環境対策のどちらも達成するプロジェクトを立案しました。

グループ4は小学生でも気軽に参加できるリアル e-sportsを立ち上げ、主体的に学ぼうとする学習機会を提供する、新しい教育の形を提案しました。オンラインゲームと3Dプリンターを掛け合わせるとで今までにないゲーム型教育コンテンツとなりました。

どのグループの提案にも深い考察とハイブリッド性があり、半年にわたる東工大での数々の活動や対話からインスピレーションを得た、HI独自のアプローチが見え隠れしています。こうしたアプローチの価値については、驚くほど多くの参加者が言及しましたが、最後にベティ・マレンコ博士のビデオスピーチでも強調されています:

「デザインによって実現した、実験と遊び心の入った学際的構造がここにある」
ベティ・マレンコ博士(ロンドン芸術大学CSM(UK)、東工大WRH特任教授

その後、環境・社会理工学院の高田潤一学院長より、HI2022の受講生に修了証が授与されました。閉会の辞の後も、展示作品を囲んでのディスカッションやネットワーキングが続き、その後は場所を変えて打ち上げ、乾杯となりました!HI 2022の参加者は、これでプログラム修了生となりました、栄えあるHI アラムナイ(同窓生)として、2023年の活動にもぜひお立ち寄りください。皆さん、本当におめでとうございます!

手法・昨年のプログラムなど、さらなる情報が欲しい方はこちら: https://www.tse.ens.titech.ac.jp/~deepmode/csm/blog/未来を創るhybrid-innovation/ お問い合わせは事務局へ: ogiuchi.s.aa[@半角に変更してください]m.titech.ac.jp
過去のセッション1セッション2セッション3セッション4セッション5セッション6セッション7セッション8, セッション9, セッション10の記事はこちらです。


The second iteration of Tokyo Tech’s Hybrid Innovation Programme for Industry (HI) culminated with the HI 2022 Symposium on 14th April at Mishima Hall, Ookayama Campus. The in-person event featured presentations on the results of HI Practice undertaken by four groups of participating members, as well as talks by guest lecturers and a certificate awarding ceremony.

The public event was attended by participants of the programme, colleagues from participating companies, the HI organisers, other Tokyo Tech’s academics and students of the Nohara Lab. HI assistant director Kohei Kanomata acted as MC for the day, whilst HI director Prof. Kayoko Nohara welcomed the attendees with a talk about the philosophy and key pillars of the programme.

Assistant Professor Xinru Zhu, a typeface researcher, and Professor Shinya Hanaoka, an expert in traffic engineering, gave guest lectures on how innovation can be created by changing perspectives in their different fields of expertise.

A temporary exhibition was set up in the lecture theatre to showcase models and artworks representing the results of the HI Practice, a project designed to coalesce theories and exercises experienced during the 10 HI sessions into specific speculative proposals, with the aim to provide a practical context for familiarising with the takeaways from the programme. They worked in groups over several sessions, using pre-prepared themes and fictitious company profiles to shape their ideas for new innovations. This year, the participants were asked to respond to the theme of “plastics in 2035”, representing both a potential challenge (i.e. phasing out the use of single use plastics) and design opportunities (i.e. new sustainable materials and uses, bioplastics, etc.). Each group chose to act out a specific company profile out of 12 provided by the organisers, and an SDG that their company should aspire to achieve by 2035. This created clearly-defined constraints to stimulate precise solutions towards achieving each group’s self-determined goals, outlined below.

Group 1 used a farmhouse in Nagano Prefecture and centred on a system whereby local farmers jointly recycle and reuse agricultural plastic materials. A business model was created to protect the abundance of land by creating a circulation system for the materials and the local community through face-to-face dialogue.

Group 2 used an urban café farm made from recyclable materials, designed a container made from bioplastic to feed animals, and proposed to create a place to highlight environmental issues to the local community through the café.

Group 3 designed a project to foster the wellbeing of nursing home residents and the local community, using blockchain technology to place memories on recycled products, achieving both an intergenerational dialogue and an approach to the environment.

Group 4 proposed a new form of education by launching Real e-sports, which primary schools students can easily participate in, providing independent learning opportunities that value students’ curiosity. By combining online games and 3D printers, it became an unprecedented educational content through games.

The proposals’ high levels of reflection and hybridity were indicative of the HI approach, certainly inspired by the numerous activities and conversations we held over the year at Tokyo Tech. The value of such an approach was mentioned by many attendees and highlighted in Dr Betti Marenko’s recorded speech, in which she congratulated the groups on their achievement.

“A transdisciplinary structure where experimentation and playfulness are enabled by design.”

Dr Betti Marenko, CSM, University of the Arts London (UK) and WRH Specially-appointed Professor at Tokyo Tech

The HI 2022 cohort were then awarded a certificate by Prof. Junichi Takada, who also addressed the audience with closing remarks. Discussion and networking continued around the exhibited artworks, with most also joining a social event afterwards. The HI 2022 participants are now Alumni of the programme and further activities will be organised as part of the HI 2023 calendar. Many congratulations to all!

2022 未来を創る“Hybrid Innovation” ロンドンツアー報告

東工大環境・社会理工学院 産学協働プログラム「未来を創る”Hybrid Innovation” 」プログラム (HI) は、アート、デザイン、サイエンス、エンジニアリングの手法を統合し、革新的なアイデアを生み出すプロセスやツールを体験する全10回のワークショップで構成されています。このプログラムは野原佳代子教授が主宰し、東工大と英国ロンドン芸術大学セントラル・セント・マーティンズ校(CSM)から広く講師を招聘して運営しています。今回はオプション企画として、5名の参加者がロンドンツアーに参加。クリエイティブディレクターのジョルジョ・サラニ博士とアシスタントディレクターの鹿又康平とともに、ロンドンの文化施設やイノベーションハブを巡り、CSMでのワークショップに参加しました。上記2名が全行程をアテンドし、鹿又が日本語通訳を担当しました。今回の海外視察を通して、ハイブリッド・イノベーションの手法の有効性や、学際的イノベーションの実例を実地で確認することができました。博物館、美術館、現地企業などを訪問し、ただ見学するのみでなく専門家やグループ内での幅広いディスカッションが実現しました。以下、ご報告です。

ロンドン市内の文化拠点への訪問

まず科学博物館からスタート。インタラクティブ・ギャラリーのチームリーダーであるJin Nirwal氏の歓迎を受け、ギャラリーの歴史特に1851年の万国博覧会との関連について説明されました。展示室では、第一次産業革命における技術史や、近代社会の発展において英国(さらに日本とも関連付け)が果たした役割について解説がありました。その後、David Sainsbury’s Galleryにある、ティーンエイジャーが技術者になるための新スペース「Technicians」を、プライベートツアーとして見せていただきました。ここではバーチャル溶接機など、さまざまな製造・技術プロセスをデジタルで体験するとともに、興味のあることやスキルについて回答する「技術者としての将来のキャリア」を確認するテストにもトライすることができました。展示物とのインタラクションは記憶に残る新体験となり、それは参加者のコメントや議論に反映されています。

科学博物館に続い、ウェルカム・ギャラリーを訪問。まずミュージアムガイドにより医学関連の作品が紹介されました。マーク・クインの大型のブロンズ彫刻”Self-Conscious Gene”は、人の病状、アイデンティティ、自己認識の問題に取り組む作品であり大きな存在感を放っています。このギャラリーはアートとサイエンスの密接な歴史的つながりを見事に表現しており、数々のアート作品だけでなく、芸術的な美しさと高度な職人技が光る医療器具や模型も展示されていました。各ギャラリーを十分に見て回った後は、近くにあるヴィクトリア&アルバート美術館に移動し、世界で最も古いミュージアムカフェで昼食をとりました。ウィリアム・モリスやイギリスのアーツ&クラフツ運動によるデザインから、西洋の美術史、日本の民芸品との関係、デザインや装飾に対する美意識の違い(空間畏怖から禅ミニマリズムまで)などについて、とめどなく議論。その後はグループごとに美術館を散策し、コレクションの中からそれぞれが気になる作品を探し出しガイドとともに探求。ラファエル前派やジョン・コンスタブルの絵画、宝飾品や陶磁器のギャラリーは特に注目されました。続いて、市内中心部の主要な建築物を巡る歴史ツアーが行われました。

2日目は、デザインミュージアムの常設展を見学。モダンデザインの歴史的変遷に触れ、日本の文化施設とは異なるナラティブに思いを馳せました。

“デザインミュージアムでみた展示方法に対して、日本がプロダクト自体にフォーカスしているのに対して、それを使う人やそのデザインができる背景に重きを置いているのを見てデザインに対する考え方の違いを学んだ。” HI 2022-23参加者

ケンジントンでの昼食後、一行はイーストロンドンに移動。「空間が私たちを結びつけると信じる探索的建築デザインスタジオ」を自認するスペースラボを訪問しました。クリエイティブ・ストラテジストであるFirst Sukpaiboon氏にスタジオを案内するとともに、都市デザインにおける共同プロジェクトのアプローチ、課題、教訓について詳しく説明していただきました。質疑応答では、イノベーションのアイデアやモデル、クライアントや市民との関わり方の難しさ、分野や業界を超えたプロフェッショナルとの協働、都市や建築プロジェクトにおけるアートやデザインの方法論の価値などについて、熱心に意見が交わされました。スタジオビジットに感謝し、次に一行は鹿又氏の案内で、イースト・ロンドンの文化的ランドマークを探索しました。イースト・ロンドンは、街の中心部や宿泊先のあるウエスト・ロンドンとは異なる歴史と特徴を持つ地域です。ロンドン滞在中は、正規のプログラム外にもオプションで、さらなるギャラリー巡りや夜の音楽会などの文化活動が用意されており、みなさまに楽しんでいただきました。

“Spacelab_の会社訪問にて、コミュニティーデザインの方法を学んだ。デベロッパー案件以外のやり方で市民を中心に活動する際のリーダーシップのあり方など、日本とは異なるプロジェクトの作り方を学んだ。” HI 2022-23参加者

セントラル・セントマーチンズでの独占ツアーとアート・サイエンス実験

3日目は、キングスクロス駅北側に位置するセントラル・セント・マーティンズ美術大学(Central Saint Martins College of Art and Design)を訪問。GoogleやMetaのオフィスがある新地区を散策した後、CSMの国際パートナーシップ責任者であるJosef Wheeler博士による温かい歓迎を受けました。一行は東工大の原正彦教授やCSMの研究者たちと合流し、まずは大学のおしゃれな食堂でコーヒーを飲みながらネットワーキング。その後Wheeler博士が施設を案内、建物の建築デザインの背景や、大学で使用されている教育モデルとの関連性を説明していただきました。見学ツアーでは、ファッション・テキスタイル、セラミック、工業デザイン、版画、デジタルファブリケーションなど、主要なエリアを贅沢に見学することができました。彼らの持つ有名な図書館でも、図書館員に歓迎され「デザインと製造の現在のトレンドを表す、新しく革新的な材料」を所蔵する「材料と製品コレクション」を紹介していただきました。大学での昼食後は、CSMスタッフによる産業界とのコラボレーションの革新的アプローチに関するプレゼンテーションを聴講。また、元学生や在学生たちが、受賞したアート作品やデザインプロジェクトについて発表してくれました。デザインやイノベーションへのアプローチについて、つっこんだ質問をし議論する貴重な機会にもなりました。

“ワークショップではプロジェクトの進め方、リサーチ方法に哲学の要素が多用されていて、自分たちの会社でも利用できる可能性を感じた。” HI 2022-23参加者

午後は、MA Art and Science大学審コースのパスウェイリーダーであるHeather Barnnet氏と、CSMのScientist in Residenceとして滞在中の原正彦教授主導の実験活動に参加しました。科学者、アーティスト、技術者、その他のスタッフらとともに、大学内の生物学実験室”Grow Lab“にて実験。原教授によるショートレクチャーでは、現在の技術の限界を克服するために、計算に対する別のアプローチが必要であることが説明されました。単細胞生物である粘菌は、様々な数学的問題に対して興味深い解決策を示してくれています。「ベストな」解に到達しようとすると時間がかかるのですが、むしろ「平均より良い」くらいの解を生み出す能力は高い。こうした自然科学における「曖昧さ」や「不確実性」の概念は、東工大でのHIセッションでも紹介されているように原教授の研究の焦点となっています。参加者たちはシャーレに粘菌のために餌(ロールドオーツ)と障害物を置き、彼らが時間をかけて一定の方向に成長するパターンをデザイン。こうして粘菌類に向かって課題や問いを投げかけたあと、タイムラプス写真により、彼らの数日間の行動を記録する実験調査活動に参加しました。

“訪問先のクリエイティブ機関の活動全体が「結論に行き着くまでのプロセスの大切さ」を説いている印象を強く受けました。ビジネスにおいても、最終的な成果物だけを重要視するのではなく、限られた時間の中でもプロセスをより深く追求した仕事を行うべきであることを学びました。実りある素晴らしいツアーを企画してくださりありがとうございました。” HI 2022-23参加者


The Hybrid innovation programme for industry (HI) at the Tokyo Institute of Technology (Tokyo Tech) consists of 10 workshop sessions in which participants experience a the integration of art, design, science and engineering methodologies for the promotion of innovative ideation processes and tools. The programme is run by Prof. Kayoko Nohara and includes contributions from guest lecturers from Tokyo Tech and Central Saint Martins college of art and design, University of the Arts London, UK. As part of an optional offer within the programme, a group of 5 participants joined creative director Dr Giorgio Salani and assistant director Kohei Kanomata in a tour of cultural institutions and innovation hubs in London, UK, which ended with a workshop day at CSM. The hosts accompanied the group in all activities, with Mr Kanomata providing Japanese translation throughout. The visit abroad provided further confirmation of the validity of the Hybrid Innovation approach and real cases of transdisciplinary innovation in action. Visits to museums, galleries and companies were accompanied by extensive discussions with professionals and within the group.

Visits to cultural hubs in London

The group was welcomed to the science museum by Jin Nirwal, Team Leader of Interactive Galleries, who gave an overview of the history of the galleries and their link to the Great Exhibition of 1851. This offered insights into the history of technology during the first industrial revolution and the role Britain (and Japan by contrast) played in the development of modern society. This was followed by a private tour of the Technicians exhibit in the David Sainsbury’s Gallery, a new space to help teenagers become technicians. Here, the group could experience various manufacturing and engineering processes in digital form, like a virtual welding machine, and complete a test to identify your future career as a technician by answering questions about interests and skills. The interaction with the exhibits produce memorable experience which informed comments and discussion in the group.

The Wellcome Galleries were next, where a museum guide introduced artworks related to medical science. The group discussed ‘Self-Conscious Gene’, a large bronze sculpture by Marc Quinn that – in addition to having a grand presence in the room – engages with issues around medical conditions, identity and self-awareness. This particular gallery was a perfect manifestation of the close historical link between art and science, not only hosting numerous artworks but also medical tools and models of great artistic beauty and greatly accomplished craftsmanship. After some time to freely roam around the galleries individually, the group moved to the Victoria & Albert museum nearby, where they had lunch in the oldest museum café’ in the world. Designs by William Morris and the British Arts & Crafts movement inspired conversations on Western history of art, its relationship with Japanese Mingei craft and the different aesthetic sensibility towards design and decoration (from ‘horror vacui’ to zen minimalism). The group then visited the museum individually and the guides helped identify artworks of personal preference within the collection. Pre-Raphaelites’ and John Constable’s paintings, the jewellery and ceramics galleries were particularly notable. The day continued with a historical tour of key architectural landmarks in the city centre.

The second day on site started with a visit to the permanent collection of the Design Museum, where the group engaged with the historical evolution of modern designs and reflected with the different narrative the museum offered when compared to Japanese cultural institutions.

“I learnt about the different ways of thinking about design from the exhibition methods I saw at the Design Museum, where the emphasis in Japan is on the product itself, whereas the emphasis is on the people who use it and the background to its design.” HI 2022-23 participant

After lunch in Kensington, the group moved to East London for a visit to SpaceLab, a company that self-identifies as an “exploratory architectural design studio that believes space unites us”. Creative Strategist First Sukpaiboon welcomed the team with a tour of the studio and a in-depth discussion of their approach, challenges and lessons learnt from collaborative projects in urban design. The intense Q&A covered ideas and models of innovation, difficulties with client and public engagement, working with professionals across disciplines and industries, and the value of art and design methodology in urban and architectural projects. Grateful for their time at the studio, the group then continued with a tour led by Mr Kanomata of cultural landmarks of East London, an area with a very distinct history and character from the city centre and West London, where their accommodation was located. Over the days the group engaged in optional cultural activities such as other gallery visits and evening music concerts.

“During a company visit to _Spacelab_, the participants learnt about community design methods. They learnt how to create projects that are different from those in Japan, such as the leadership style in working with citizens in ways other than developer projects.” HI 2022-23 participant

Exclusive tour and art-science experiments at Central Saint Martins

The third day was entirely dedicated to a visit to Central Saint Martins college of art and design, in the recently developed area north of Kings Cross station. This started with a walk in the new neighbourhood where the Google and Meta offices are located, before being welcomed to the university by Dr Joseph Wheeler, the Head of International Partnerships at CSM. The group joined Prof. Masahiko Hara from Tokyo Tech and other CSM academics for a networking event over coffee in the college’s stylish canteen. Dr Wheler then offered a tour of the facilities, explaining the rationale behind the architectural design and how it linked to the educational model in use at the university. The tour gave exclusive access to key areas in the building, including the departments of fashion and textiles, ceramics, industrial design, printmaking and digital fabrication. Librarians then welcomed the group to the library and its Materials and Products Collection, which hosts “new and innovative materials that represent current trends in design and manufacturing”.After lunch at the college, the group attended presentations by CSM staff on innovative approaches to collaborations with industry. Former and current students presented their work including award-winning art and design projects. The group had the chance to ask detailed and informative questions about their approaches to design and innovation.

“The workshop used many elements of philosophy in the way projects were carried out and research methods were used, and we saw the potential to use this in our own companies.” HI 2022-23 participant

The afternoon saw the participation in an experiment led by Heather Barnet, Pathway Leader MA Art and Science, and Prof. Masahiko Hara, coming from Japan as the Scientist in Residence at CSM. Thr group joined the scientists, artists, technicians and other staff in the Grow Lab, a biological laboratory located within the art college. A short lecture by Prof. Hara covered the need for alternative approaches to computation to overcome the limitation of current technologies. Slime mould, a free-living single-celled organism, offers interesting solutions to various mathematical problems because of its ability to produce “better than average” solutions, rather than rigid trying to reach the “best” one, which can often take a disproportional amount of time. These and other notions of ‘ambiguity’ and ‘uncertainty’ in natural sciences are the focus of Prof. Hara’s work, as anticipated in a HI session previously held in Tokyo. The group engaged with experimental design of patterns on a petri dish, onto which the food (rolled oats) and obstacles could inspire the organism to grow in certain directions over time. The experiment was to pose certain problems or questions to the slime mould and then use time lapse photography to record its behaviour over a period of a few days.

After setting up the dishes and discussing potential outcomes with the organisers, the conversation moved back to the lecture room with further presentations and networking opportunities. The later sessions were joined by the London office of the Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) which is a leading funding body for Japan-UK collaborative research. This was followed by a social event in the evening.The group visited the Grow Lab at CSM again the morning of the last day to check initial results of the experiments and discuss it with the scientists. They then visited the Tate Modern, a landmark art museum in the city before engaging in other visits and optional activities. The trip to London consolidated the HI network and offered multiple opportunities to experience first hand the union of art, design, science and engineering in a foreign context, with the potential to inspire further insights into the evolution of technology, innovative business models, art-science research and methodologies, and generally engage with a prolific and inspiring cultural environment for which London is known all over the world. The group then safely returned to Tokyo and will meet again at the HI Symposium to be held at Tokyo Tech on 14th April.

“I got the strong impression that the entire activity of the creative institutions we visited preached the importance of the process of reaching a conclusion. We learnt that in business, too, we should not only focus on the final deliverables, but also work more deeply on the process, even in the limited time available. Thank you for organising such a fruitful and wonderful tour.” HI 2022-23 participant

2022 未来を創る“Hybrid Innovation” セッション10

東京工業大学の産業界向けハイブリッド・イノベーションプログラム第10回(最終回)が、3月7日にワークショップルームにて開催されました。4月14日に大岡山キャンパス三島ホールで開催予定の「HI2022シンポジウム」に向け、参加メンバーたちは4グループに分かれてHI実践プロジェクトを行っていますが、セッションとしてはひとまず最終回を迎えました。

今回のセッションは、科学技術最前線4として、廃棄物リサイクル工学の研究グループを率いる高橋史武准教授によるミニレクチャーで始まりました。プラスチックリサイクルをテーマにしたお話しの中で、リサイクルは最後は人の行為であること、煩わしさをどう扱うかがカギを握るなど、専門家ならではの視点と研究成果を伺うことができました。前回に続いて、残り2グループが自分たちのアイデアを発表し、HIスタッフや高橋先生および他のメンバーから建設的なフィードバックを受けました。ディスカッションでは、各グループがアイデアを伝える模型をみんなで視覚的に確認することから始め、テーブル上の制作物から提案内容を予想し、その後グループ代表から説明がなされました。

HI実践のためにデザインしたロールプレイ・シミュレーションの一環として、「ある会社」の立場に立って、2035年までにSDGs目標のどれかを達成するオリジナル企画を提案してもらっています。このエクササイズにより、提案と模型/ビジュアルの長所と短所が浮き彫りになり、改善のための貴重なフィードバックを得ることができました。HIプログラムディレクターの野原は、ディスカッションの要点まとめとフィードバックをホワイトボードに書き出し今後のディレクションを示しました。高橋先生からも、各グループで議論されたソリューションについて、テクニカルかつポジティブな見解とアドバイスが出されました。ワークショップの雰囲気は前向きで明るく、どのグループもタスク完了に向けて積極的に解決策を改善しつつ、用意されたツールや材料を使ってビジュアルやモデル制作に取り組んでいました。

全グループが今後の計画をきちんと確認し、シンポジウムに向けて必要なタスクをスケジューリングした後、さらなる議論とプロトタイピングが続き、名残惜しい雰囲気の中でセッションが終了しました。通常セッションは今回で終了ですが、HIメンバーより5名の代表団が、3月下旬にロンドンの文化施設やイノベーション企業などへの訪問ツアーに参加する予定です。本場ロンドン芸術大学セントラル・セント・マーチンズ校でのワークショップにも挑戦します。また4月には、参加者全員がシンポジウムで再会することになります。このあとは、個別にグループワークを継続していきます。

手法・昨年のプログラムなど、さらなる情報が欲しい方はこちら: https://www.tse.ens.titech.ac.jp/~deepmode/csm/blog/未来を創るhybrid-innovation/ お問い合わせは事務局へ: ogiuchi.s.aa[@半角に変更してください]m.titech.ac.jp
過去のセッション1セッション2セッション3セッション4セッション5セッション6セッション7セッション8, セッション9の記事はこちらです。


The 10th and last session of Tokyo Tech’s Hybrid Innovation programme for industry was held at Nohara Lab on 7th March 2023. The session saw the completion of both the Programme and the HI Practice by the 4 groups of participants in anticipation of the HI 2022-23 Symposium to be held on 14th April at Mishima Hall, Ookayama Campus.

The session started with a contribution from Assoc. Prof. Fumitake Takahashi who leads the Waste Recycle Research Group at the University. After a short lecture on the topic of plastic recycling, the remaining two groups presented their proposals and received constructive feedback from HI staff and other members. The discussion started with a visual review of the artwork and models constructed during previous sessions to communicate the groups’ ideas. The other participants were initially left to anticipate the content of the group’s proposal purely from interpreting the material on the tables, which was later formally presented by their makers.

The focus was on proposals that could achieve a selected SDG objective by 2035 through a project implemented by a company of their choice, also assigned as part of the role play simulation designed for the HI Practice. This highlighted strengths and weaknesses in both proposals and physical models/visuals, which offered precious feedback to improve the works. HI Director, Prof. Nohara provided a summary of the discussion and further feedback on the whiteboard wall, offering clear points to guide the conversations. Dr Takahashi provided further technical and personal views on the solutions discussed by each group. The workshop’s atmosphere was positively engaging, with all groups actively working towards the completion of their tasks, continuing to brainstorm better solutions and realising both visuals and maquettes using tools and materials made available in the room.

After ensuring clear plans for the completions of the project with all groups and scheduling the tasks that remain to implement for the Symposium, the session concluded with further discussions and prototyping activities. A selected delegation of HI members will participate in a visit to cultural institutions and innovative companies in London, UK, later in March 2023. This will include workshops at Central Saint Martins college, University of the Arts London. All participants will then meet again at the symposium in April.

Activity period: October 2022 to April 2023
PROGRAMME CONTENT: Seminars, workshops, manufacturing, experiments, creative community activities, etc. that flexibly use face-to-face and online. A final symposium – open to participating companies and the public – is scheduled for 14th April 2023.
Here you can find our previous posts on Session 1Session 2Session 3Session 4Session 5Session 6Session 7, Session 8 and Session 9.
For info please contact: tokyotechxcsm@tse.ens.titech.ac.jp

2022 未来を創る“Hybrid Innovation” セッション9

2023年2月28日、産学協働プログラム「未来を創るHybrid Innovation」第9回セッションを開催しました。今回は、4月開催予定のシンポジウム発表に向けて、各グループのアイデアをアートクリット(Art crit)の方法で精査し、不足しているところをプロトタイピングにおいて補完する作業を行いました。ファシリテータはHIクリエイティブ・ディレクターのジョルジオ・サラニ特任助教とアシスタント・ディレクターの鹿又亘平氏が務め。各チームのアイデアの精度を高めるセッションとなりました。

4グループを二つに分けて行った今回のアートクリットでは、まずHIメンバーたちが、各チームの模型とスケッチを眺めメンバー同士で話し合い、作品から何を理解したかについて議論しました。この過程において重要なのは、プレゼン資料に依存しない表現力と、見る者自身が制作側の意図にこだわらない主体的な気づき、解釈をし、フィードバックをすることにあります。

パワーポイント等によるプレゼンテーションでは言葉や資料に頼り、見る側の自由な受け止め方を制限しやすいことが指摘されています。アートクリットを用いることで、そのアイデアがしっかり模型とスケッチだけで伝わっているのかを確認するのと同時に、多様な受け止め方を享受し、そのアイデアの持つ可能性を広げることもできるのです。

アートクリット後にプレゼンテーションを行って、制作者の意図と見る側の受け取り方の違いを確認しました。そしてそのアイデアをめぐる技術的な判断ポイント/アート的な判断ポイントそれぞれについて、細かな基準を設けてアイデアを精査することで、シンポジウムに向け万全の準備がとれるようにしました。

プログラム内容:対面とオンラインを柔軟に取り入れたセミナー、ワークショップ、ものづくり、実験、クリエイティブコミュニティ活動など。 参加企業メンバーによるグループプロジェクトの成果を公開する最終シンポジウムが、2023 年 4 月に予定されています。

手法・昨年のプログラムなど、さらなる情報が欲しい方はこちら: https://www.tse.ens.titech.ac.jp/~deepmode/csm/blog/未来を創るhybrid-innovation/ お問い合わせは事務局へ: ogiuchi.s.aa[@半角に変更してください]m.titech.ac.jp
過去のセッション1セッション2セッション3セッション4セッション5セッション6セッション7セッション8の記事はこちらです。


The 9th session of the ‘Hybrid Innovation’ industry-academia programme was held on 28th February 2023. In this session, the proposals made by each group for the HI Practice section of the programme were reviewed using the “art crit” method in preparation for the symposium to be held in April. Feedback on elements still lacking from the proposals were supplemented as part of process of developing prototypes. Facilitation was provided by HI Director Prof. Kayoko Nohara, Creative Director, Dr Giorgio Salani, and Assistant Director, Kohei Kanomata.

This art crit was conducted on the work by two of the four groups. The “viewers” groups first looked at the models and sketches made by each presenting team and discussed what they understood from them before the proposals and related models were formally presented. What is important in this process is the ability to express without relying on presentation materials, and for the viewers to share their own insights beyond the intentions of the creators as feedback.

PowerPoint presentations rely on words and media, and this can limit a viewer’s freedom to perceive content. Through art crits, one can first check that the idea is conveyed clearly using only models and sketches, and at the same time, enjoy a variety of ways to receive the idea and develop its potential.

This time, after listening to the presentations and understanding the difference between the producer’s intention and the viewer’s reception, the ideas were further scrutinised by setting up a detailed criteria of technical and artistic decision points for the idea. This also helped refine the groups’ ideas to ensure that they were well-prepared for the symposium.

Activity period: October 2022 to April 2023
PROGRAMME CONTENT: Seminars, workshops, manufacturing, experiments, creative community activities, etc. that flexibly use face-to-face and online. A final symposium – open to participating companies and the public – is scheduled for April 2023.
Here you can find our previous posts on Session 1Session 2Session 3Session 4Session 5Session 6Session 7 and Session 8.
For info please contact: tokyotechxcsm@tse.ens.titech.ac.jp

2022 未来を創る“Hybrid Innovation” セッション8

2023年2月14日、産学協働プログラム「未来を創るHybrid Innovation」第8回セッションを開催しました。各グループに分かれて行った今回のセッションは第9回、10回に開催予定のプレゼンテーションに備え、HI実践プロジェクトのプロトタイピングが中心でした。過去のセッションで導入した様々な手法を試しながら、各チームでスケッチとモデル作り。アイディアの可視化をHIクリエイティブ・ディレクターのジョルジオ・サラニ特任助教とアシスタント・ディレクターの鹿又亘平氏のサポートのもと取り組みました。

グループワークにおいて、アイディアを可視化し、メンバー間でアイディアを共有することはとても重要です。また可視化することにより、自分たちでも気づかなかった問題点が見えてくることもあります。今回のセッションではスケッチとモデル作りだけでなく、PEST分析を取り入れることで、政治的、経済的、社会的また技術的な要因によるプロジェクトの影響を考え、アイディアを出す際には思い至っていなかったことを洗い出す作業を行いました。

さらにフォーカスグループの手法を利用し、グループメンバーの入れ替えを行い、新しく加わったメンバーにアイディアのプレゼントディスカッションを行うことで、様々な角度からプロジェクトの強度を高めるエクササイズも行いました。これにより不確定要素によって揺らぐことのない、プロジェクトの主軸となるコンセプトを探し出すことに挑戦しました。プロトタイピングとピアレビューは、次の2セッションに継続されていきます。

プログラム内容:対面とオンラインを柔軟に取り入れたセミナー、ワークショップ、ものづくり、実験、クリエイティブコミュニティ活動など。 参加企業メンバーによるグループプロジェクトの成果を公開する最終シンポジウムが、2023 年 4 月に予定されています。

手法・昨年のプログラムなど、さらなる情報が欲しい方はこちら: https://www.tse.ens.titech.ac.jp/~deepmode/csm/blog/未来を創るhybrid-innovation/ お問い合わせは事務局へ: ogiuchi.s.aa[@半角に変更してください]m.titech.ac.jp
過去のセッション1セッション2セッション3セッション4セッション5セッション6セッション7の記事はこちらです。


The 8th session of our Hybrid Innovation industry-academia collaborative programme was held on 14th February 2023. This session, held in groups, focused on prototyping HI practical projects in preparation for the presentations to be held in the 9th and 10th sessions. The teams worked on sketching and modelling, trying out various techniques used in previous sessions, and visualising their ideas with the support of HI Creative Director, Assistant Professor Giorgio Salani, and Assistant Director, Mr Kohei Kanomata.

It is very important in group work to visualise ideas and share ideas with other members of the same group. Visualisation can also reveal problems what we may not have been aware of. In this session, we sketched and modelled, and also conducted a PEST analysis to consider the impact of political, economic, social and technological factors on the project. This facilitated a discussion on how to identify aspects that groups had not considered when they came up with their proposals.

A simple focus group was employed to increase the strength of the project from different angles by swapping group members and conducting a present discussion of ideas to the newly added members. These exercises challenged the group to find a concept that would be the main axis of the project, independent of any uncertainties. Prototyping and peer-reviewing will continue in the next two sessions.

Activity period: October 2022 to April 2023
PROGRAMME CONTENT: Seminars, workshops, manufacturing, experiments, creative community activities, etc. that flexibly use face-to-face and online. A final symposium – open to participating companies and the public – is scheduled for April 2023.
Here you can find our previous posts on Session 1Session 2Session 3Session 4Session 5Session 6 and Session 7.
For info please contact: tokyotechxcsm@tse.ens.titech.ac.jp

2022 未来を創る“Hybrid Innovation” セッション7

2023年1月31日、産学協働プログラム「未来を創るHybrid Innovation」第7回セッションを実施しました。今回は科学技術最先端2ということで、環境・社会理工学院 融合理工学系より高橋邦夫教授と、科学技術創成研究院未来産業技術研究所の関口悠氏をゲストに招き、ヤモリなどに見られる個体間凝着現象についてレクチャーをしていただきディスカッションをしました。その後は前回に引き続き、グループに分かれてHI実践プロジェクトのプロトタイピングを行いました、HIクリエイティブ・ディレクターのジョルジオ・サラニ特任助教とアシスタント・ディレクターの鹿又亘平氏のディレクションにより、各グループのアイディアを形にすべく実践的作業が行われました。

自然界にはさまざまな事象が見られます。ヤモリが壁に登れる仕組みなど、研究を重ね科学的に分析し、解明し理解することで応用することも可能になります。高橋教授らには、この日のトピックだけでなく、科学技術分野の広範な知識を持ち分野を横断し思考をずらすことで、広い角度から物事を理解する重要性と、それらの知識を使い問題をモデル化することの重要性を語っていただきました。

講義の後はHI実践プロジェクトを行い、各グループが現在持っているアイディアをメンバーで再度ディスカッションし、互いの認識を合わせる作業を行いました。今後ますます重要になってくインクルーシビティやサステナビリティをどのようにグループのアイディアに適用させられるか、簡単なエクササイズも行ってアイディアのブラッシュアップを行いました。

プログラム内容:対面とオンラインを柔軟に取り入れたセミナー、ワークショップ、ものづくり、実験、クリエイティブコミュニティ活動など。 参加企業メンバーによるグループプロジェクトの成果を公開する最終シンポジウムが、2023 年 4 月に予定されています。

手法・昨年のプログラムなど、さらなる情報が欲しい方はこちら: https://www.tse.ens.titech.ac.jp/~deepmode/csm/blog/未来を創るhybrid-innovation/ お問い合わせは事務局へ: ogiuchi.s.aa[@半角に変更してください]m.titech.ac.jp
過去のセッション1セッション2セッション3セッション4セッション5セッション6の記事はこちらです。


Session 7 of the industry-academia collaborative programme ‘Hybrid Innovation for the Future’ was held on 31st January 2023. This time, Professor Kunio Takahashi from the Department of Interdisciplinary Science and Engineering, Faculty of Science and Technology for Society and Environment, and Mr Yu Sekiguchi from the Research Institute for Future Industry, Institute for the Creation of Science and Technology, were invited to give a lecture on the phenomenon of inter-individual adhesion seen in geckos and spiders. Following on from the previous session, HI Creative Director Assistant Professor Giorgio Salani and Assistant Director Kohei Kanomata conducted prototyping for the HI Practice Project, where each group worked practically to give shape to their ideas.

The natural world is full of different phenomena. Through research, we can scientifically analyse and understand the mechanisms that allow geckos to climb walls, and apply this knowledge. Professor Kunio Takahashi lectured on the importance of having knowledge of various sciences and understanding things from a broad perspective by crossing specialised fields, and the importance of using this knowledge to model problems. The lecture was followed by a practical HI project, where the ideas of each group were discussed again by the members of the group to ensure mutual understanding. A simple exercise was also conducted to brush up the ideas of the groups to see how inclusivity and sustainability, which will become increasingly important in the future, can be adapted to the ideas of the groups.

Activity period: October 2022 to April 2023
PROGRAMME CONTENT: Seminars, workshops, manufacturing, experiments, creative community activities, etc. that flexibly use face-to-face and online. A final symposium – open to participating companies and the public – is scheduled for April 2023.
Here you can find our previous posts on Session 1Session 2Session 3Session 4Session 5 and Session 6.
For info please contact: tokyotechxcsm@tse.ens.titech.ac.jp

2022 未来を創る“Hybrid Innovation” セッション6

2023年1月10日、産学協働プログラム「未来を創るHybrid Innovation」第6回セッションを開催しました。今回は、HIクリエイティブ・ディレクターのジョルジオ・サラニ特任助教と、前回に続いてロンドン芸術大学(UAL)セントラル・セント・マーチンズ校のベティ・マレンコ特任教授がリード。実践的なアイディアの出し方、またアイディアの精度を上げていく方法を提案し全員で試行しました。講義とワークショップを通し、来たるシンポジウムで発表する、各チームのテーマ設定が検討されました。本セッションはプログラム全10回のうち、HI実践プロジェクト(全3回)の2回目にあたります。スタッフチームとしては、アシスタント・ディレクターの鹿又亘平氏がファシリテーターを務め、お二人の同時通訳者が入りました(いつも、ありがとうございます!)HIディレクターの野原教授も、一部ディスカッションなどで通訳を務めました。

前回のHI実践において各チームが出したアイデア群が、様々な方法で検証されました。たとえば「収束型」のアイデア出しを試行するグループアクティビティが行われましたが、その目的は「2035年の熱可塑性樹脂」という今回のお題に対する、イノベーティブな解決策の初期提案を、さらに洗練させることにありました。各チームが、当初のアイデアが特定の産業分野においてどうに活用できるかを議論し、個々のアイデアを「企業として」まとめ上げていきまいsた。架空の企業ではありながら、サービス内容、従業員数、所在地や設立時期など具体的詳細が設定されていたため、参加者は現実的な視点で議論を行い、多くのアイデアの中から方向性を絞り込むことができました。

各チームがそれぞれ「特定の企業プロフィール」を選択し、さらに国連の17のSDGsアイテムの中からひとつ、事業の成果を通じて「到達すべき目標」を選びました。その際、マレンコ教授がロンドン芸大にて開発したデザインツールキット「哲学ピル アンカーカード (Philosophical Pills’ anchor card)」を活用し、深く掘り下げ、どのように目標を達成できるかプロセスを議論しました。こうして条件を絞り込んでいくことで、アイデアからさらなる洞察と意味づけが生まれていきます。 現実的にできること、できないことを議論することが収束につながるわけです。今後のセッションでは、各チームがハンズオンで物理的あるいはビジュアルなプロトタイプを作成します。テストとピアレビューを経て、4月のHIシンポジウムで発表される予定です。

プログラム内容:対面とオンラインを柔軟に取り入れたセミナー、ワークショップ、ものづくり、実験、クリエイティブコミュニティ活動など。 参加企業メンバーによるグループプロジェクトの成果を公開する最終シンポジウムが、2023 年 4 月に予定されています。

手法・昨年のプログラムなど、さらなる情報が欲しい方はこちら: https://www.tse.ens.titech.ac.jp/~deepmode/csm/blog/未来を創るhybrid-innovation/ お問い合わせは事務局へ: ogiuchi.s.aa[@半角に変更してください]m.titech.ac.jp
過去のセッション1セッション2セッション3セッション4セッション5の記事はこちらです。


The sixth session of the industry-academia collaborative programme ‘Hybrid Innovation for the Future’ was held on 10 January 2023 with a workshop led by HI Creative Director, Dr Giorgio Salani, and Specially Appointed Professor Dr Betti Marenko from Central Saint Martins college, University of the Arts London (UAL), UK. This was the second of three sessions of the HI Practice, a section of the programme that includes lectures and workshops on how to come up with practical ideas, improve the precision of those ideas and set themes for each team to present at the symposium in April 2023. HI Director Prof. Nohara supervised the session and Assistant Director Kohei Kanomata acted as facilitator. The sessions were conducted in English and Japanese, with simultaneous interpretation provided by two professional interpreters.

After each team had finished generating ideas in the previous HI Practice session, their ideas were tested in a variety of ways. In Session 6, the group practice provided activities to simulate a “convergent” ideation process, i.e. the goal of the session was to refine initial proposals for innovative solutions to the theme of “thermoplastics in 2035”. The teams discussed with their teammates how the ideas they had originally thought of could be used in specific industries, and worked to put their individual ideas together as a corporate entity. Although the companies were fictional, precise details such as services, number of employees, location and date of establishment were set so that the participants had a more realistic viewpoint in the discussions and were able to narrow down the direction of the many ideas that had been generated.

In addition to selecting a company profile, each team chose one of the 17 UN’s SDGs as a goal to reach through their company’s achievements. Prof. Marenko’s “Philosophical Pills’ anchor cards” (a design toolkit she developed at UAL) were utilised to stimulate a deeper response and discuss how the chosen goals could be achieved. By adding ever more narrowing conditions in this way, participants’ ideas acquired further insights and meaning. Convergence was achieved by discussing what could and could not realistically be done. In the remaining sessions, the teams will continue to work with their hands to create physical and visual prototypes, which will be tested and peer-reviewed before being presented at the HI symposium in April.

Activity period: October 2022 to April 2023
PROGRAMME CONTENT: Seminars, workshops, manufacturing, experiments, creative community activities, etc. that flexibly use face-to-face and online. A final symposium – open to participating companies and the public – is scheduled for April 2023.
Here you can find our previous posts on Session 1Session 2Session 3Session 4 and Session 5.
For info please contact: tokyotechxcsm@tse.ens.titech.ac.jp